L'Ajuntament de Sant Cugat posarà en marxa un programa per millorar el rendiment acadèmic a les escoles públiques de la ciutat. Un projecte elaborat per l'Hospital Sant Joan de Déu basat en la prevenció i detecció de trastorns del neurodesenvolupament que poden acabar provocant baix rendiment, fracàs escolar i alternacions de conducta entre l'alumnat més jove.
El curs, anomenat SJD Mind Escoles, s'oferirà per primera vegada a Catalunya de manera gratuïta a prop de 600 alumnes de 2n de primària entre els mesos de març i desembre. L'objectiu serà detectar aquells alumnes que presentin trastorns d’aprenentatge (dislèxies, discalcúlies, etc.), Trastorns per Dèficit d’Atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH), Trastorns de l’Espectre Autista (TEA)...
Per executar-lo, el consistori vallesà farà una aportació de 100.000 euros per assumir les despeses del programa que el centre ofereix sense ànim de lucre al preu mínim de cost. "L’àmbit de l’escola ha de ser el paradigma de la cohesió i la igualtat d’oportunitats. La diagnosi precoç de trastorns en el neurodesenvolupament és clau a l’hora de tractar-los i contribuir a un bon rendiment escolar, i per això estem molt orgullosos d’haver establert aquest lligam tan especial entre Sant Cugat i l’Hospital Sant Joan de Déu", ha reivindicat l'alcaldessa Mireia Ingla.
Per la seva banda, la regidora d'Educació Pilar Gorina ha exposat que cal "ajudar a infants i joves a superar o minimitzar barreres d’aprenentatge per poder gaudir d’una escolaritat sense entrebancs i una vida adulta plenes" perquè aquestes vulnerabilitats individuals no els impedeixi ser persones felices.
Com funciona el programa SJD MIND Escoles?
Consta de dues fases que es desenvolupen -sempre de manera voluntària i amb el consentiment dels pares o tutors- en horari lectiu i en el propi centre escolar:
• Fase de cribratge: es realitza amb l’objectiu de detectar alumnat que poden presentar símptomes relacionats amb trastorns del neurodesenvolupament. Es recull informació directa sobre l’alumnat mitjançant qüestionaris a familiars i professorat.
• Fase de diagnòstic: es realitza a l’alumnat que hagi donat positiu en la fase de cribratge amb l’objectiu de delimitar si presenten criteris per un diagnòstic de trastorns del neurodesenvolupament. Amb la informació recollida es treballa cada cas amb els equips psicopedagògics dels centres docents i els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP).
Sempre que sigui possible, es deriva l’alumnat que ha rebut el diagnòstic al sistema sanitari públic del municipi per al seu tractament.
El Programa de rendiment i èxit escolar SJD MIND Escoles
Es basa en la constatació que els trastorns del neurodesenvolupament, que afecten un 20% de la població infanto-juvenil de tots els països occidentals, són el principal grup de factors que provoquen baix rendiment i fracàs escolar a l’educació primària i a l’ESO en estar molt poc diagnosticats i tractats a Catalunya.
La metodologia d’aquest Programa ha estat implementada i validada durant 10 anys en més de
14.000 escolars de centres públics i concertats de Catalunya mitjançant el Projecte “Capellades 2011-2022”, que ha estat supervisat pel Departament d’Educació i pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i subvencionat per la Fundació “la Caixa” i la Diputació de Barcelona.
La seva posada en marxa a Sant Cugat generarà més dades que contribuiran a ampliar la base de l’estudi empíric del SJD MIND Escoles i seguir promovent actuacions per millorar el rendiment escolar.