«Em va poder l'empatia»: el testimoni de l'última estafa via WhatsApp i Bizum

Els ciberdelinqüents suplanten un número de telèfon i ataquen els seus contactes, als quals es dirigeixen de forma personalitzada

L'estafa es basa amb una conversa de WhatsApp i la sol·licitut d'un Bizum immediat
L'estafa es basa amb una conversa de WhatsApp i la sol·licitut d'un Bizum immediat | N26
15 de setembre de 2024, 15:08
Actualitzat: 15:10h

"Bona tarda, veïna. Sé que no t'hauria de demanar això a tu però és que estic desesperat ja. Necessito demanar-te un favor si pots... no és res, però sí molt important". Així va començar la conversa entre la Núria Codina i el seu veí, suposadament, el passat 1 de setembre. La realitat, però, és que va ser l'inici d'una estafa que ara ha denunciat a les xarxes socials. 

Els estafadors van hackejar el número de telèfon del veí de la víctima, un senyor gran amb la dona malalta, i van atacar diversos dels contactes via WhatsApp. La salutació estava totalment personalitzada segons a qui es dirigien per evitar aixecar les primeres sospites i, de la mateixa manera que a la Núria es van referir com a "veïna", a la filla i la neta del senyor també els va escriure de forma més familiar.

"Què necessiteu?", els va dir la Núria. I, automàticament: "Fer un Bizum però no em deixa. Era per si pots fer-ho i en una estona t'ho faig jo a tu". Tot, acompanyat d'una captura de l'aplicació del banc que dona error a l'hora d'enviar diners immediats. La Núria va tenir dubtes, va revisar el perfil de WhatsApp del veí i tot seguia com sempre -"era el mateix número, la mateixa foto"-, però abans de fer la transferència va comentar-li que hi ha moltes estafes en circulació per protegir-lo a ell. "Com que estafa? Però si soc el teu veí?", li va respondre ell. 

"Com que era un senyor gran que coneixia vaig trobar irrespectuós preguntar-li per a què eren els diners. Em va poder l'empatia amb el fet de pensar que era una estafa", assegura ella en declaracions a Nació. I, fet i dit, va acabar fent la transferència de 280 euros al número de telèfon que el senyor li havia proporcionat. La sorpresa? Van tornar a demanar 200 euros més. "Aquí sí que vaig pensar que l'estaven estafant o extorsionant a ells, tècniques habituals a la gent gran. Em vaig fer la meva pel·lícula d'un senyor gran que l'estaven embolicant amb alguna cosa". 

La insistència dels estafadors va aconseguir que la Núria optés per demanar al veí veure's al passadís per ajudar-lo cara a cara. "Va dir que no hi era i que arribava en una hora i en aquest moment va ser quan vaig veure que m'estaven enredant a mi, no a ell". Va decidir trucar-li, però sortia un contestador. La trucada mai li va arribar al senyor. Després han sabut que la línia estava redirigida a un altre número de telèfon durant el hackeig. 

"L'endemà al matí vaig anar a trucar al timbre però no hi havia ningú. Li vaig enviar un whatsapp demanant-li si pensava amb els diners que li havia deixat, però em va respondre preguntant qui era. Vaig veure claríssim que m'havien estafat". La Núria va gravar una nota de veu amenaçant els estafadors, però ja la va sentir el seu veí, perquè la suplantació de número de telèfon només va durar unes hores i ell ja havia recuperat la línia. Li va trucar per demanar-li disculpes i la va avisar que les filles ho estaven intentant solucionar.

Els Mossos van avisar la família que no ho podien denunciar perquè a ells no els havien robat res i ara estan estudiant posar una denúncia per suplantació de la identitat. La Núria sí que ha pogut denunciar el robatori a la policia, a partir de papers aconseguits a través de l'entitat bancària i on figurava tota la informació personal del titular del compte on va anar a parar el Bizum: "Hi ha el nom, cognom i fins i tot el DNI, però els Mossos em van avisar que segurament també es tracta d'un compte robat". 

"Ara m'adono que burra vaig ser, però en aquell moment no vaig dubtar que era ell. Fa una mica de por, la veritat. I ara amb la IA encara serà més difícil, perquè podrien fer un àudio copiant la veu del senyor i llavors ja m'ho hagués cregut absolutament tot", lamenta la Núria. Sobre els diners perduts, ella ho veu com si li haguessin robat la bossa de mà, no hi confia: "Si un dia tornen, benvinguts, però com això va tot tan llarg... no se sap què passarà".