Avís del director de la DGT sobre la futura taxa d'alcohol permesa: «No hi ha debat»

Navarro assegura que la rebaixa a 0,1 mil·lilitres per litre d'aire expirat implica un "consum 0,0" independentment del sexe, el pes o la quantitat de copes consumides

Un conductor, passant un control d'alcoholèmia
Un conductor, passant un control d'alcoholèmia | Pixabay
Redacció
16 de setembre de 2024, 10:34

Les carreteres catalanes i de la resta de l'Estat es preparen per a un canvi important. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha proposat rebaixar la taxa d'alcohol permesa a 0,1 mil·ligrams per litre d'aire expirat i el seu director ha llançat un avís als conductors. En una entrevista a Els Matins de TV3, Pere Navarro ha estat molt clar sobre les implicacions d'aquest canvi, que hauria d'entrar en vigor durant l'any que ve.

"Hem de tenir clar que 0,1 mil·ligrams per litre d'aire expirat equival a un consum de 0,0", ha assegurat Navarro, que també ha remarcat que no hi ha debat sobre el "consum moderat". D'aquesta manera, doncs, el director de la DGT apunta que no hi ha diferències per sexe, per pes o per la quantitat d'alcohol consumit. Si es beu, es donarà positiu.

Sobre la viabilitat de la mesura, Navarro ha explicat que hi ha informes d'experts estatals i europeus que recomanen rebaixar la taxa màxima d'alcohol permesa a 0,2 mil·ligrams per litre de sang, que equival a 0,1 mil·ligrams en aire expirat. A banda, la DGT ha vist que en països de referència com Suècia o Noruega la mesura s'aplica des de fa anys i ha funcionat per reduir la sinistralitat a la carretera.

Si bé la mesura ha de seguir el seu procés d'aprovació, el govern espanyol ja s'hi ha posicionat a favor. El Ministeri d'Interior entén que la societat "ja ha madurat" per adoptar una decisió d'aquesta magnitud, que en la realitat és una passa més per avançar cap al consum 0,0 com a condició indispensable per a la conducció.

Fonts del mateix Ministeri han apuntat que l'objectiu és portar la proposta al Congrés dels Diputats tan aviat com sigui possible. La reforma ha d'implicar un canvi en el decret de l'article 20 del reglament de circulació, que estableix el límit actual de 0,5 grams en sang per als conductors particulars i 0,3 per als professionals, la meitat en aire.