El nombre de passatgers de creuers al Port de Barcelona s'ha multiplicat per deu en l'últim quart de segle. Si bé el 1997 la xifra se situava en els 359.283, el volum s'ha incrementat exponencialment en les últimes dècades fins als 3.568.901 de l'any passat, que van suposar un rècord històric. L'augment és del 50% si comparem les dades amb l'any 2014, i la previsió és que es marqui un nou màxim aquest any; en el primer semestre, el nombre de creueristes ja era d'un 6,2% més que en el mateix període del 2023, segons dades del Port. El nombre d'escales se situa al voltant de les 800 per any, una xifra similar a la de l'última dècada i a la que es preveu també pel 2024.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va defensar limitar l'arribada de creuers el mes de maig. Dos mesos després, però, en una entrevista a El País va refredar aquestes intencions, defensant apujar el recàrrec municipal de la taxa turística als creueristes en trànsit més enllà dels 4 euros per compensar la petjada que deixen, no per dissuadir-los de venir.
El posicionament arriba en plena expansió de la capacitat del Port, que té sis terminals per a creuers, posarà en marxa una altra l'any vinent alhora que deixarà d'operar la més propera a la ciutat (al World Trade Center), i aquest any ha adjudicat una setena. Plataformes com Stop Creuers ha reivindicat debades que s'aturés la licitació, amb l'argument que les dues terminals que es posaran en marxa faran créixer les arribades fins als 5 milions. Segons ells, l'augment d'arribades contribuirà a "empitjorar la qualitat de l'aire i la salut de la ciutadania", a banda de consumir "aigua, energia i molts altres recursos de la ciutat".
Creixement sense aturador des dels Jocs del 1992
De moment, les dades reflecteixen un creixement dels passatgers que pràcticament no ha tingut aturador en les darreres dècades a banda del parèntesi pandèmic. L'activitat de creuers al port va començar coincidint amb els Jocs Olímpics del 1992, i de fet, una enquesta de Turisme de Barcelona de 1994 ja recull 173.838 arribades en 289 embarcacions. La crescuda a partir de llavors va ser pràcticament ininterrompuda fins al 2011. Si al tombant de segle es registraven 650.000 creueristes, al cap d'una dècada la xifra ja havia pujat fins als 2,65 milions. La xifra de vaixells turístics que s'aturaven a la ciutat ja en aquella època va arribar als nivells actuals, que ronden les 800.
La crisi econòmica va posar fre a les arribades, tot i que sense reduir-les, i a la segona meitat de la dècada, la xifra va continuar creixent fins als 3,14 milions del 2019, el rècord fins a l'any passat. La Covid va arrasar amb els creuers al port, que es van quedar per sota del centenar, amb menys de 200.000 viatgers. Una circumstància, però, temporal, ja que des de llavors les xifres s'han tornat a disparar fins al rècord de 3,56 milions. El nombre de vaixells no creix, però la seva capacitat sí que ho ha fet durant els darrers anys.
Barcelona, port base
Els canvis de tendència també passen per més embarcacions que tenen Barcelona com a port base, que en aquest primer semestre del 2024 ja arriben al 83% de les escales. Són els que comencen o acaben el seu viatge a la capital catalana, així que són turistes que solen deixar més beneficis que aquells que només s'hi estan unes hores. Fa una dècada, aquesta xifra se situava 20 punts per sota dels nivells actuals. Per contra, les escales en règim de trànsit han caigut un 32,5% els primers sis mesos de l'any respecte al mateix període del 2023. Per nombre de passatgers, el 53,4% embarquen o desembarquen des de la ciutat catalana, mentre que per la resta, la ciutat és una parada intermèdia. La majoria de creueristes que trepitgen Barcelona són europeus, aproximadament dues terceres parts del total. Un 14% són espanyols, un percentatge igual al d'italians i britànics, i lleugerament per sobre del 12% d'alemanys. Els francesos representen el 5% dels viatgers, mentre que el 10% són d'altres països del mateix continent. Els nord-americans són el 16% del total, i la resta del món, un 11%.