Dues de cada tres persones estan a favor de crear un nou impost als propietaris de diversos pisos

Societat

Una nova enquesta planteja que la gran majoria de la gent reclama control de preus amb els aliments en moments de crisi i l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona proposa una targeta moneder universal de 150 euros per persona i mes per a aliments saludables

Publicat el 27 d’octubre de 2026 a les 10:45
Actualitzat el 27 d’octubre de 2026 a les 10:49

Un 66,1% de la població està a favor d'aplicar un impost progressiu a qui acumula més habitatges i cobra més rendes de lloguer. Que com més en tinguin, més alta sigui la recaptació. Aquesta és una de les dades que sorgeix d'una nova enquesta presentada dins d'un informe de l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona (Idra). Els autors de l'estudi que acompanya aquestes dades, a més, fan evolucionar aquesta significació i concreten una fórmula: assenyalen que caldria crear "un nou impost, complementari a l'Impost sobre el Patrimoni, que gravi el patrimoni immobiliari de manera progressiva, en funció del nombre d'habitatges en propietari, a partir del tercer habitatge". És part de l'estudi Un model econòmic que no arriba a final de mes. Com viu la població espanyola el cost de la vida i a quines solucions dona més suport. 

A partir d'una enquesta feta a 1.850 persones al juliol, es feia valorar la població espanyola 25 mesures de polítiques públiques amb si els semblaven bones, dolentes o si no o sabien. I després es proposava als entrevistats que ordenessin, per prioritats, les iniciatives valorades positivament. En aquest context, a més de comptar amb l'aprovació de dues de cada tres persones (66,1%), la idea d'augmentar els impostos als propietaris de pisos de lloguer va ser escollida com una de les cinc propostes prioritàries per més de la meitat dels enquestats (53,1%).

Tanmateix, les mesures que reben més suports són les d'aplicar topalls de preus en temps de crisi a l'alimentació (el 82,5% de la població la veu bé i un 61% la situa entre les prioritats) i tenir una distribució pública d'aliments que eviti la dependència dels grans gegants dels supermercats (80,5% de suport i 59,3% de priorització). A banda, en aquest mateix àmbit, els responsables de l'informe per part d'Idra (Eloi Gummà, Rubén Martínez i Adrià Rodríguez) subratllen que hi ha mecanismes que es podrien plantejar políticament a l'estat espanyol, com una targeta moneder universal de 150 euros al mes per persona per als adults i 75 al mes per als menors de 25 anys dependents, i que aniria destinada a poder comprar menjar saludable i a preu just amb els productors. 

[Aquesta informació s'ampliarà]

Escull Nació com la teva font preferida de Google