El personal sanitari català va patir l'any 2020 fins a 181 situacions de violència als hospitals i 776 als centres de primària. Són dades de l'Institut Català de la Salut, que concreta que de les dels hospitals 46 van ser físiques, la mateixa xifra que als CAP. La resta van ser agressions verbals.
El personal d'infermeria, auxiliars d'infermeria i facultatius van ser els més afectats. Globalment, es va requerir la presència policial fins a 128 vegades. Per tot plegat, el sindicat CATAC-CTS-IAC ha engegat una campanya per lluitar contra aquestes agressions. La finalitat és conscienciar la població que "cap agressió està justificada" i encoratjar els treballadors perquè comuniquin les agressions que pateixen per tal que s'investiguin.
Marina Roig, delegada de prevenció de l'Hospital Joan XXIII de Tarragona, ha exposat que l'origen de les agressions van ser per incompliments de les normes dels centres per part dels pacients (16%) i disconformitat en els tractaments (14%). Als CAP, el 25% de les agressions es van produir als taulells informatius. "És important denunciar les agressions per saber perquè es produeixen. Així les investiguem i podem prendre mesures correctores", ha afirmat. A més, ha remarcat: "Cal conscienciar els usuaris que el fet que sigui un servei públic no els dona dret a maltractar els treballadors".
Amb tot, ha posat de manifest que durant la pandèmia hi va haver una davallada en les agressions. Principalment perquè els centres estaven tancats i s'havia reduït el nombre de visitants. "Han baixat tots els accidents de treball, no només les agressions", ha dit. Però alhora ha posat de manifest que estan patint més des que s'han reobert, i ho ha relacionat amb les limitacions per accedir als hospitals per part dels acompanyants i la precarietat dels treballadors. "Si la sanitat està precaritzada és per un tema polític. Denunciem des de fa anys la manca de plantilla. No hi ha personal", ha insistit. En el cas de Tarragona, les agressions van suposar un 10% de les de Catalunya, fins a les 93. A l'Hospital Joan XXIII va haver tretze agressions verbals i tres de físiques l'any passat.
El personal sanitari va patir més de 800 situacions de violència als hospitals i atenció primària el 2020
El personal d'infermeria, auxiliars d'infermeria i facultatius van ser els més afectats
ARA A PORTADA
Publicat el 08 d’octubre de 2021 a les 16:59
Et pot interessar
-
Societat Collboni adverteix al Comitè de les Regions que Europa s'enfronta a una crisi de l’habitatge «mai viscuda»
-
Societat El temps d'aquest dijous 15 de maig: els ruixats van minvant sense desaparèixer del tot
-
Societat Un incendi en una planta química de Sevilla obliga a confinar 77.000 persones per risc d'intoxicació
-
Societat Què fer aquest cap de setmana a Barcelona i Catalunya: 17 i 18 de maig
-
Societat Els ajuntaments de la Catalunya Nord i Òmnium recorren la prohibició del català als plens
-
Societat Un estudi determina que la telemedicina redueix a un 54% la mortalitat en insuficiència cardíaca crònica