El tren «canari» per recórrer la Catalunya Nord

Aquest ferrocarril històric de color groc, amb segles a l'esquena, passa per pobles, viaductes i esglésies romàniques per convertir-se en una atracció turística de primer nivell per gaudir en família

  • El tren canari que recorre el Pirineu francès -
Publicat el 31 de març de 2024 a les 20:00
És tot un emblema. El tren groc, també conegut com a tren canari, travessa muntanyes, ponts i túnels. A més a més, és el ferrocarril de via mètrica més alt del continent i arriba a superar un desnivell superior als 1.000 metres. Fa segles que funciona i ofereix les millors vistes panoràmiques dels Pirineus. Precisament per això, no ha costat gens que, amb el pas dels anys, s'hagi convertit en una atracció turística de gran interès a la zona per gaudir en família. 

Per què li diuen canari? El motiu és ben senzill: el color. A bord d'un groc indistingible, els seus passatgers i passatgeres poden gaudir d'un passeig del tot agradable amb autèntiques vistes de cinema. En un inici, la idea era que el Tren Groc connectés els alts altiplans de la Cerdanya amb la resta dels Pirineus Orientals. Amb el pas del temps, ha anat evolucionant i en l'actualitat ofereix un interessant recorregut amb una panoràmica incomparable.

Concretament, el ferrocarril emprèn el viatge a Vilafranca de Conflent. Des d'aquí transcorre més de 60 quilòmetres fins a arribar a la Tor de Querol, tots dos municipis de la Catalunya Nord. Pel camí, passa per poblets amb esglésies romàniques, massissos com Cambre d'Aze, el Canigó o Carlit i valls com Eina o Tet.

De retruc, el canari també fa parada a Bolquera, l'estació més alta de França, a una altitud de més de 1.500 metres per sobre del nivell del mar. En total, es travessen prop d'una vintena de túnels i dos viaductes que han estat catalogats de monuments històrics. Parlem del Pont de Fontpedrosa i Gisclard. Aquest darrer fa especial impressió, ja que és l'últim pont ferroviari suspès de la zona i literalment en travessar-lo, passes el buit. 

El recorregut es fa, aproximadament, a 30 quilòmetres per hora. Dona la possibilitat de baixar en fins a 14 parades. Els vagons tenen, també, especial encant i és que combinen una essència històrica que encara no han perdut amb la modernitat del present. Comoditat, això sí, assegurada. Per reservar seient, només cal comprar bitllets a la mateixa estació o a través d'internet.

[plantillavirals]