Els sindicats de tècnics sanitaris arriben a un acord amb Salut i desconvoquen la vaga indefinida

Representants del Sindicat de Tècnics d’Infermeria i del Sindicat Estatal de Tècnics Superiors Sanitaris s'han reunit aquest dimarts durant nou hores amb el conseller Balcells

Publicat el 30 de gener de 2024 a les 23:05
Actualitzat el 31 de gener de 2024 a les 08:30
Els sindicats de tècnics sanitaris han desconvocat a última hora d'aquest dimarts la vaga indefinida que mantenien des del 8 de gener després d'arribar a un acord amb el Departament de Salut. En una reunió bilateral entre el Sindicat de Tècnics d'Infermeria (SAE) i el Sindicat Estatal de Tècnics Superiors Sanitaris (SIETeSS) i el conseller de Salut, Manel Balcells, que ha durat més de nou hores, han tancat un acord que inclou millores organitzatives i salarials.

Segons ha explicat el conseller, l'aprovació del tercer conveni col·lectiu de l'ICS i del conveni del Siscat, de la medicina concertada, "ha fet aflorar inquietuds i mancances" d'alguns col·lectius, com el de la infermeria o ara els dels tècnics, que a més de salarials, tenen a veure també amb l'organització i el reconeixement. L'abordatge d'aquestes inquietuds, ha afegit, és el que ha permès desconvocar la vaga.
 
Així, el Departament s'ha compromès a dur la reivindicació de les reclassificacions de les categories funcionarials a la reunió que mantindrà amb el Ministeri de Sanitat aquest divendres. Una reclassificació que, en cas de ser acceptada pel Ministeri, hauria d'anar acompanyada de la "memòria econòmica" per poder assumir els increments salarials associats. Aquesta via seria "immediata" i el compromís del Departament és defensar-la davant la ministra Mónica García.

Els darrers dies, la Conselleria ja s'havia compromès a demanar a García la reclassificació professional dels tècnics superiors sanitaris al nivell B i de les tècniques en cures auxiliars d'infermeria (TCAI) al C1. I, pel que fa a les qüestions organitzatives, es tracta de reivindicacions que els convenis de l'ICS i del Siscat no recollien i que "han aflorat". Balcells no ha entrat al detall, però ha reivindicat també l'acord en aquest aspecte.

Finalment, el "moll de l'os" de la negociació és la qüestió de la remuneració. Amb les "regles de joc sagrades" que marquen els dos convenis, el Departament i els sindicats han arribat a l'acord de crear unes meses específiques que faran anàlisis retributives comparatives i propostes de millora. Aquestes propostes es duran a la taula d'harmonització, que si les accepta, el Departament haurà d'assumir.

Per la seva banda, els representants dels sindicats han celebrat que la vaga ha permès pactar "millores econòmiques, organitzatives i la reclassificació" i s'han mostrat satisfets pel fet que cada dos mesos es podrà avaluar si els acords s'estan aplicant. Alhora, han advertit que no es dubtarà a tirar endavant "una altra vaga" en cas contrari. "Hem fet un vot de confiança, però si en qualsevol moment veiem que no s'estan complint els terminis, tornarem a convocar vaga", han reblat. Sobre la millora de la retribució, els sindicats han admès que no s'ha concretat cap xifra, a l'espera de l'estudi que es faci de tots els convenis de la sanitat pública i han marcat ara un termini de dos mesos per fer seguiment dels compliments de l'acord.

La vaga indefinida va ser convocada per reclamar millores laborals, després de la signatura del tercer conveni de l'Institut Català de la Salut (ICS), firmat el novembre i que va causar molt malestar en alguns col·lectius. La convocatòria es va iniciar com a mesura de pressió per la "manca d'actuació" de Salut i l'ICS per acabar amb les "desigualtats" laborals i econòmiques que afecten els professionals de Tècnics en Cures Auxiliars d'Infermeria (TCAI) i tècnics superiors sanitaris (TSS), professionals "essencials" per al diagnòstic, seguiment i tractament de pacients. Abans de l'aturada amb caràcter indefinit, però, els sindicats ja havien convocat vaga el 30 de novembre i l'1 i el 15 de desembre.