Gairebé la meitat d'escoles que regulen els mòbils prohibeixen els telèfons al centre

La Generalitat vol que el curs vinent tots els centres tinguin una regulació oficialitzada respecte als telèfons, però deixarà marge "pedagògic" perquè el col·legi o institut els veti, els limiti o deixi plena llibertat d'ús

Imatge d'arxiu d'una escola barcelonina
Imatge d'arxiu d'una escola barcelonina | Hugo Fernández
09 de novembre de 2023, 12:34
Actualitzat: 12:35h

Entre les escoles que tenen alguna mena de protocol per a l'ús dels mòbils,gairebé la meitat (44%) tenen totalment prohibit l'ús o la presència dels telèfons al centre. Són dades presentades pel Departament d'Educació aquest dijous, després que ahir la consellera del ram, Anna Simó, anunciés l'inici d'un procés participatiu per regular l'arribada d'aquestes tecnologies a les mans dels alumnes del país. Actualment, només tenen alguna mena de regulació sobre els telèfons la meitat dels col·legis i instituts. Aquest matí, el responsable de Transformació Educativa de la Generalitat, Ignasi Garcia, ha concretat que "l'objectiu del Departament és que a partir del mes de gener i del llarg d'aquest curs el 100% dels centres regulin l'ús del mòbil al centre". Paral·lelament, es farà un procés consultiu que integrarà la comunitat educativa, les direccions dels centres i el sector pediàtric.


En ple debat sobre el futur de la tecnologia a les escoles, les dades aportades per Educació -basades en enquestes fetes durant el tercer trimestre del curs passat que han respost el 85% de les escoles- mostren que un de cada quatre centres (26%) no permeten de cap de les maneres que el mòbil entri a l'escola o l'institut. Aquest percentatge, a més, s'eleva fins al 44% si es té en compte els centres que asseguren que "no se'n permet l'ús" a les instal·lacions educatives. Segons ha explicat Garcia, hi ha centres que aproven que el dispositiu arribi al centre però "arbitren un procediment perquè quan els alumnes arriben, el deixin en una guixeta". En qualsevol cas, els telèfons hi queden prohibits en ús.

Com les enquestes eren multiresposta, però, les escoles que no toleren la presència dels telèfons a l'espai educatiu poden haver marcat també la casella que diu que no s'hi autoritza que es faci servir el mòbil. Per contra, només un 3% d'aquestes escoles i instituts tenen una estratègia "d'ús lliure" dels dispositius al centre.

Aquesta política restrictiva, basada en les distraccions i factors de risc en la salut mental que atribueixen les escoles a la presència dels mòbils entre preadolescents i adolescents, queda complementada amb altres estratègies. Així, en el 16% de les escoles que tenen una regulació del telèfon a les seves Normes de Funcionament del Centre (NOFC) es permet als alumnes fer servir el mòbil a algunes zones assenyalades i un 12% autoritzen que s'utilitzi a l'hora del pati. Dos de cada tres casos (66%) el que sí que plantegen és que el mòbil tingui una utilitat a l'aula "en moments puntuals" i segons indicacions dels professors.


El curs 2024-25, amb normes integrades

Sobre els canvis que han de venir per al curs 2024-25, els responsables d'Educació esperen que totes les escoles i instituts tinguin prevista a les NOFC la regulació dels telèfons, amb el suport del departament. "El que es pretén és crear un element de cohesió, però la intenció és donar-li sentit pedagògic", ha apuntat Ignasi Garcia, a l'hora d'explicar que es permetrà que cada centre decideixi si hi aplica un model molt restrictiu o una llibertat absoluta. "Evitarem un mandat imperatiu, però s'acotarà molt el que hauran de fer i els factors de risc" que comporten els telèfons, ha matisat el responsable de Transformació Educativa.

Fins ara, només el 53% de les escoles consultades han assegurat tenir integrada la regulació dels telèfons a les normes oficials del centre. Ara bé, el president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, ha matisat que pot haver-hi instituts que ja tinguin una regulació informal en marxa, però que no hagin fet el pas de fixar-ho als estatus normatius del centre. Ara, després del debat educatiu i de salut que es desenvoluparà els pròxims mesos, s'espera que els centres ho acabin d'integrar a les Normes de Funcionament del Centre.