Les incidències a Rodalies formen part del paisatge quotidià de la ciutadania. En un moment en què s'han de començar a concretar els detalls del traspàs del servei, que es va pactar entre ERC i el PSOE en el marc de la investidura de Pedro Sánchez el novembre del 2023, la Generalitat i Renfe han volgut arrencar l'any amb una imatge d'unitat i de gestió amb l'anunci de la inversió de 77 milions d'euros en els propers dos anys per millorar la situació de Rodalies. Segons la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el president de Renfe, Raül Blanco, la prioritat és millorar la comunicació de les incidències, fer créixer la percepció de seguretat i actualitzar les instal·lacions.
"Més enllà de l'objectiu de descarbonitzar, es tracta que els serveis siguin de qualitat. I que els trens surtin a l'hora cada matí", ha indicat Paneque. En els propers dos dies, per exemple, estarà suspesa la circulació de trens entre l'estació de Sants i de Gavà. El pla presentat aquest dijous a la seu de Territori compta amb el vist-i-plau no només del Govern i de Renfe sinó també dels Mossos d'Esquadra i d'ADIF. La percepció de seguretat comptarà amb 14 mesures i 25,58 milions associats; la millora de l'estat dels trens i les estacions de la xarxa disposaran de 16 mesures i 43,79 milions; i la millora de la informació als usuaris tindrà nou mesures i es quedarà amb 8,17 milions.
Pel que fa a la seguretat, la idea és instal·lar càmeres de videovigilància en les 18 estacions que encara no tenen aquest sistema, que inclou la intel·ligència artificial. La plantilla de vigilants de seguretat privada s'ampliarà interanualment un 5% en els propers dos anys, i també hi haurà més hores de feina dels dos drons que ja vigilen els tallers i les instal·lacions de Renfe. El plantejament és que es posin en marxa més mesures específiques per evitar atropellaments al pas a nivell de Montcada i Reixac, on fa tan sols un mesos va morir una menor. Els registres municipals indiquen que en aquesta localitat hi han perdut la vida fins a 182 persones en el pas per les vies.
La informació als usuaris -una de les queixes més esteses quan es tracta de valorar el servei de Rodalies, especialment quan hi ha incidències- és considerada ara com a "essencial", segons han detallat tant Paneque com Blanco. Es "milloraran les dades i els fluxos d'informació" cap als viatgers, i el propòsit és que hi hagi més megafonia a totes les estacions de la rodalia de Barcelona. Hi haurà 270 monitors instal·lats de cartellera digital en 80 estacions, i nous monitors en una cinquantena de punts de sortida i arribada. Es preveu, a banda, que s'integrin els títols propis de Renfe al sistema T-Mobilitat durant el 2025, i que s'actualitzin 26 màquines d'autovenda de mitjana distància.
En relació a la posada al dia dels trens i de les estacions, es tracta de les mesures que tindran la dotació pressupostària més alta. Creixerà el cicle de neteja dels trens, les estacions i les vies, i al mateix temps s'apujarà un 50% el personal dedicat a la neteja de grafitis. La imatge dels passos inferiors en 14 estacions també es millorarà, i la previsió és que pugi de qualitat l'equipament de control d'accés intel·ligent en vint estacions. Bona part de la inversió anirà destinada a les obres de millora d'accessibilitat a les estacions, a la renovació dels ascensors i també de les escales mecàniques. La repavimentació de les andanes i la renovació de les marquesines també està inclòs en el pla.