El Govern ha imposat una sanció de 900.000 euros a Renfe per vulnerar els drets dels consumidors durant l’avaria de l’R2sud a Gavà del maig de l’any passat. La decisió la va aprovar dimarts el consell executiu en la seva reunió setmanal, augmentat així en 200.000 euros l’expedient obert per l’Agència Catalana de Consum el mes de novembre després d’una sèrie d’inspeccions.
Segons l’expedient, Renfe va fer “pràctiques comercials deslleials, per acció o per omissió”, perquè va informar malament els consumidors a l’hora de decidir si compraven bitllets per aquella línia, una infracció que es considera “molt greu” tenint en compte la “desconfiança” que es genera i el predomini de Renfe al mercat.
L’origen de la sanció es remunta a tres expedients sancionadors a Renfe fa just un any a Barcelona, Tarragona i les Terres de l'Ebre per les irregularitats detectades durant les inspeccions arran de les incidències durant aquelles setmanes a l'R2sud. Les sancions podien tipificar-se com a molt greus i oscil·lar entre els 100.001 euros i el milió d'euros.
Amb tot, Consum, que s'ha centrat en l'àmbit d'atenció i informació als consumidors, va proposar una sanció de 700.000 euros al novembre que finalment el Govern ha elevat a 900.000 euros. Concretament, 700.000 euros corresponen a l'expedient de Barcelona, 100.000 euros al de Tarragona i 100.000 euros al de Terres de l'Ebre.
Un batalló d'inspectors
La Generalitat va desplegar un equip d'inspectors el 8 de maig a les estacions de Barcelona-Sants, Passeig de Gràcia, Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si l'operadora complia amb les seves obligacions cap als consumidors i actuava per reduir les incidències en el servei.
Durant el transcurs de la inspecció, va detectar alteracions dels horaris i dels transports alternatius, punts d'atenció als clients tancats i trens anunciats com a directes que després s'aturaven a totes les estacions. Per això, Consum considera demostrat que hi havia “deficiències” en la informació que oferia la companyia ferroviària en relació amb el servei de l’R2sud, que en aquells moments estava afectada per l’avaria derivada de l’incendi en un quadre de senyals a Gavà.
L’avaria es va produir l’1 de maig, i hi va haver polèmica sobre el seu origen, atribuït inicialment de forma errònia a un llamp. Posteriorment, es va concloure que hi havia hagut un trencament d’un fil de la catenària que per la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions no va poder ser detectat automàticament.
Arran de l’avaria, la circulació de l’R2sud va quedar greument afectada, i durant unes tres setmanes els trens van circular amb problemes. De forma progressiva, es va anar reprenent el servei, amb entre i un quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es van normalitzar.
Aquest dijous, Renfe assegurava que encara no se li havia notificat la sanció. Quan al novembre passat l'Agència Catalana de Consum va proposar castigar l'operadora amb 700.000 euros, Renfe va al·legar que les modificacions del servei arran de l'avaria es van consensuar amb la Generalitat, com a titular del servei.
L'operadora també va explicar que va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació. Així mateix, Renfe va destacar aleshores que la incidència es va produir de forma "totalment sobrevinguda".