La justícia avala una multa a Carrefour per no etiquetar en català

Plataforma per la Llengua va denunciar el cas fa set anys davant de Consum, que va sancionar l'empresa amb 7.500 euros per vulnerar drets lingüístics

Carrefour va ser sancionada per Consum amb una multa de 7.500 euros, que ara la justícia ha confirmat
Carrefour va ser sancionada per Consum amb una multa de 7.500 euros, que ara la justícia ha confirmat | Óscar J.Barroso / Europa Press
Redacció
02 d'agost de 2024, 18:13
Actualitzat: 06 d'agost, 9:48h

La justícia avala una multa de la Generalitat contra Carrefour per no etiquetar en català. El Jutjat Contenciós Administratiu número 8 de Barcelona ha desestimat un recurs de la cadena de supermercats i confirma la sanció de 7.500 euros que li havia interposat l'Agència Catalana del Consum, després d'una denúncia de Plataforma per la Llengua. La sentència, que encara es pot recórrer, considera que l'empresa va vulnerar els drets lingüístics dels consumidors, reconeguts pel Codi de consum aprovat l'any 2010. 

El motiu de la sanció són uns bolquers i un peluix de marca blanca, les etiquetes dels quals no estaven en català. Això incompleix l'article 126 de la llei, que defensa que les persones consumidores "tenen dret a rebre la informació necessària per a conèixer i utilitzar amb seguretat i satisfactòriament els béns i serveis". La sentència també recull que, fins i tot després de l'expedient de l'Agència Catalana de Consum, Carrefour no va rectificar i va mantenir l'etiquetatge que vulnera els drets de la població catalanoparlant. 

Plataforma per la Llengua va denunciar el cas el 2017 davant l'Agència Catalana del Consum. Després de la resolució de l'ens públic, que donava la raó a l'entitat de defensa del Català, Carrefour va interposar un recurs d'alçada que el mateix organisme va desestimar, i més tard ho va portar davant la justícia administrativa, que ha fallat en el mateix sentit. Plataforma per la Llengua celebra la sentència, que veu com un "precedent molt important" i espera que serveixi perquè les empreses comencin a complir la llei. Lloa també que Consum hagi augmentat la seva pressió contra negocis que no compleixen la normativa, però demana a l'administració que "redobli els esforços per actuar d'ofici".

Consum ha interposat 840 sancions contra empreses per vulnerar els drets lingüístics, però no va ser fins l'any passat que va intensificar els esforços. El 2023 en va posar 261, gairebé quatre vegades més que l'any anterior, i en el que portem de 2024 ja ha superat el centenar. Aquest augment ha seguit un fort increment en les denúncies de la ciutadania: qualsevol persona pot fer el tràmit, que comporta menys de 10 minuts, contra locals que incompleixin la normativa.