Una de les majors pors d’anar per carretera és no arribar al destí. L’any passat van perdre la vida 180 persones en 165 accidents a Catalunya, un cost humà molt alt, però que malgrat tot representa una reducció del 21% respecte del 2023. Ampliant el focus en la darrera dècada, les dades confirmen que s’avança en la bona direcció: el nombre de sinistres amb víctimes ha anat minvant any rere any i el nombre de morts ha baixat en un 30%.
Les dades del Departament d’Interior, que al portal de transparència publica una anàlisi detallada de tots els accidents amb ferits greus o víctimes mortals entre 2010 i 2023, fan constatar que no tots els accidents són iguals. Depenent de les causes i dels vehicles implicats, la probabilitat de sobreviure no és la mateixa. Com és previsible, el principal motiu pel qual es pateixen accidents és el xoc de diversos vehicles. És la principal causa de mort a les carreteres, especialment quan es tracta de xocs frontals. Malgrat que és una de les col·lisions menys freqüents, és la que s’endú per davant un major nombre de vides.
L’anàlisi de Nació mostra que els accidents que deixen més ferits greus, en canvi, són els atropellaments. Els efectes que provoca xocar contra un vianant, per menor que sigui la velocitat del vehicle que impacta, solen ser importants. Per això, el Servei Català de Trànsit classifica els transeünts com a pertinents a col·lectius vulnerables. Però encara això, aquest tipus d’accident, tot i ser el més freqüent, no és el més mortal. La sortida de la carretera i els xocs frontals són els que causen més morts, però a la vegada els menys freqüents. Mentre que un de cada deu accidents greus per atropellament comporten una mort, en el cas dels que són provocats per sortir de la calçada la probabilitat es duplica i, pels que hi ha hagut un xoc frontal, es triplica.
Per altra banda, el tipus de vehicle implicat en l’accident pot marcar la diferència entre la vida i la mort. Un gruix important de la població es mou en cotxe i això fa que el vehicle amb què es pateixen més accidents i morts sigui el vehicle lleuger. El nombre de conductors o passatgers de cotxes que han perdut la vida a les carreteres ha disminuït principalment per la reducció d’accidents on hi ha aquest vehicle implicat, mentre que els accidents mortals amb motoristes implicats s’ha mantingut estable.
Què passa quan hi ha camions implicats?
A l’altra banda de la taula s’hi troben els camions. La freqüència d’accidents amb camions és relativament baixa i suposen una fracció petita de les morts a les carreteres. Però la perillositat d’aquests vehicles queda palesa en la taxa de mortalitat: en un de cada tres accidents greus de camió hi ha algun mor.
En les zones urbanes hi ha més accidents amb víctimes que a les carreteres, però en aquestes darreres les conseqüències són més mortals. Mentre que en les zones urbanes la mortalitat és del 7% de tots els accidents greus, en les carreteres gairebé és d’un 20%. Pel que fa a les carreteres, n’hi ha tres que des del 2010 han deixat més de cent vides: l’AP-7, l’N-11 i l’N-340.
En els primers quatre mesos de l’any, ja són 52 les persones que han mort a les carreteres catalanes, 17 més que durant el mateix període de l’any passat. El Servei Català de Trànsit posa el focus en la quantitat de víctimes joves, ja que hi ha hagut 21 víctimes mortals de menys de 35 anys, fet que suposa el 40% de les que hi ha hagut fins ara.