CRÒNICA

«M’han desitjat sort»: caos i resignació a l’aeroport del Prat per l'avaria de Microsoft

Retards, cancel·lacions i llargues cues han estat els protagonistes de l'operació sortida de les vacances d’estiu mentre ha regnat una calma tensa a l’ambient

Les cues als taulells del 'check-in' del Prat arriben gairebé a la porta d'entrada
Les cues als taulells del 'check-in' del Prat arriben gairebé a la porta d'entrada | Hugo Fernández Alcaraz
19 de juliol del 2024
Actualitzat a les 15:59h

El comptador del temps d’espera a la cua per passar el control de seguretat sembla baixar lleugerament. Ara ja només marca cinc minuts i la gent avança una mica més de pressa. “Ha tornat el sistema?’”, pregunta un agent de la policia espanyola a la treballadora que controla la filera. “Crec que no”, contesta aquesta amb un gest de resignació i cansament. El cert és que ningú té la certesa de res. Des que el sistema de Microsoft ha caigut a primera hora d’aquest divendres, en plena operació sortida de les vacances d’estiu, el caos s’ha instal·lat durant tot el matí a l’Aeroport del Prat.

Amb tot, la cua per passar el control de seguretat és la més curta i la que sembla menys col·lapsada. Només hi arriben aquells viatgers que han aconseguit passar el primer tall de la facturació de les maletes. Les màquines d’autoservei tampoc funcionen i les cues per arribar al taulell arriben gairebé a la porta de la nau de les sortides de la Terminal 1. “Hem de fer alguna cosa perquè se’ns està colant la gent fins aquí”, crida una de les treballadores des d’un taulell. Només n’hi ha dos d’oberts.

La situació és encara més crítica a la zona de facturació, on funcionen a plena capacitat, però no són capaços de donar sortida als passatgers abans que se n'afegeixin tres més a les cues. Les treballadores del punt d’informació d’Aena no tenen permís per parlar amb la premsa i compartir les ordres que se’ls ha donat des de dalt, però admeten “descontrol i caos”. La gent arriba i marxa gairebé com ha vingut. És difícil oferir-los una solució. Una viatgera truca per telèfon a la família. “M’han desitjat sort”, explica en referència a l’assessorament al punt d’informació.

Si bé, l’ambient durant el matí no ha estat d’un estrès absolut com es podria pensar, sinó més aviat de calma tensa. “A causa d’una incidència en el sistema informàtic de Microsoft, s’estan produint alteracions en els sistemes d’Aena en tots els aeroports d’Espanya, fet que podria produir retards. Treballem per solucionar-ho com més aviat millor”, sona des dels altaveus cada cinc minuts. L’avís s’intercala amb el dels pocs avions que s’enlairen des del Prat.

Mentrestant, hi ha qui s'agafa a la paciència i resiliència i espera que cridin el seu vol. Una dona continua així a les 12:00 del migdia. El seu avió a Sant Sebastià havia de sortir a les 6:40 del matí. Però hi ha gent que ho té pitjor. Un turista anglès ha descobert que el seu vol s’ha cancel·lat. “Què he de fer per recuperar els diners i buscar una alternativa?”, pregunta al personal de l’aeroport. “Dirigeixi’s al punt d’informació”, li indiquen. Un matí gens normal a l'aeroport del Prat.