Aeroports, empreses i serveis de tot el món recuperen la normalitat després del problema amb Microsoft

A Catalunya s'han vist perjudicades infraestructures com el 061 Salut Respon o l'aeroport del Prat, a banda de moltes entitats bancàries o hospitals

La caiguda del servei Crowdstrike de Windows afecta tot el món
La caiguda del servei Crowdstrike de Windows afecta tot el món | Hugo Fernández
19 de juliol de 2024, 08:50
Actualitzat: 20 de juliol, 8:09h

Una incidència informàtica ha provocat estralls a tot el món durant aquest divendres. Un problema de Microsoft ha generat una onada de problemes a bancs, aeroports i diferents sistemes arreu del planeta, amb la més que temuda pantalla blava de mort del sistema Windows. A primera hora, els primers a notar-ho han estat les companyies aeronàutiques, però poc més tard l'efecte dominó ha començat a notar-se en altres àmbits. L'actualització en un antivirus de la companyia de ciberseguretat Crowdstrike hauria estat la bomba detonant per fer saltar els sistemes informàtics. Tot apunta a un error de compatibilitat i no pas a un ciberatac. A Catalunya s'han vist afectats serveis com el 061 Salut Respon. 

Aena restableix els principals serveis

No obstant això, a hores d'ara aeroports, empreses i serveis de tot el món ja estarien recuperant, de mica en mica, la normalitat. Per exemple, Aena ja ha confirmat en un comunicat el restabliment dels seus principals serveis, i ha indicat que hi ha hagut unes 105 cancel·lacions a tota la xarxa. Ara, les companyies estan acabant de "reorganitzar l'operativa" i s'espera que més aviat que tard es pugui recuperar el "ritme habitual". La incidència ha provocat retards generalitzats dels vols i se n’han arribat a cancel·lar almenys una quinzena. Eren majoritàriament operats per Vueling, amb destinacions com Menorca, Sant Sebastià, Jerez de la Frontera, Londres, Niça, Porto o Marsella. 

Ara com ara, però, si un s'acosta fins a l'Aeroport del Prat veurà la típica imatge de les cues de cada estiu davant els taulells de facturació i el personal de les aerolínies facturant l'equipatge i traient targetes d'embarcament des dels ordinadors, ja a ple rendiment. Contrasta, per tant, amb la que s'ha viscut al matí, amb la terminal totalment desbordada per passatgers desubicats pel caos organitzatiu que ha provocat la caiguda dels sistemes. Les targetes d'embarcament s'han hagut de fer manualment i moltes maletes han passat els controls de seguretat sense poder-se facturar.

Alguns dels passatgers han titllat la situació de "caos" o "col·lapse" i mostraven la seva preocupació per una possible cancel·lació massiva de vols. Tot i això, la majoria de vols han pogut sortir, tot i que amb retard, i alguns s'han hagut de cancel·lar o reprogramar. Als panells informatius de la T1 eren pocs els vols que s'anunciaven com a cancel·lats. 

Pel que fa a les arribades a Barcelona hi ha hagut almenys un vol cancel·lat de Swiss provinent de Zúric i també vols de Vueling afectats procedents d'Amsterdam, Marsella, Sant Sebastià o Alacant. Aena ha recomanat als passatgers que consultin amb les seves companyies si el seu vol s’ha vist afectat. En tot cas, ha recordat que els aeroports han estat operatius en tot moment durant la incidència informàtica.

La companyia està treballant “directament amb CrowdStrike” per implementar la solució definitiva al problema ocasionat aquest divendres i ha emfatitzat que els problemes han estat arreu del planeta i destaca l’esforç per intentar minimitzar l’afectació en els passatgers. 

El 061 recupera la normalitat

Per la seva banda, el servei 061 ha recuperat totalment la normalitat després de la incidència informàtica generalitzada que s’ha produït a primera hora. N’ha informat la conselleria de Salut que ha apuntat que la línia telefònica ja pot atendre tota mena de consultes. Aquesta avaria també ha afectat l'Institut Català d'Oncologia (ICO) i el Consorci Sanitari de Terrassa (CST), que han hagut d'ajornar tractaments de radioteràpia. La situació en aquests centres s’ha normalitzat a les 12:00 del migdia. Tot i que el Departament de Salut ha indicat que la majoria d’aquestes teràpies es podrien fer al llarg del dia, ha admès que a un percentatge petit de pacients, per a qui la teràpia és menys crítica, se'ls citarà dilluns.

La incidència també ha afectat el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) i els centres de Sant Joan de Déu a Esplugues i Sant a Sant Boi de Llobregat, l'Hospital de Granollers, el Banc de Sang i Teixits (BST), l’Institut Guttman, i l’Hospital de Granollers. La conselleria ha sostingut que no hi ha hagut afectació assistencial a cap d’aquests centres perquè s’ha reorganitzat l’atenció desplaçant els tractaments programats.

Alhora, ha indicat que el 061 ha pogut atendre totes les urgències que ha rebut. Des de primera hora del matí, Salut ha demanat a la ciutadania que reservés aquest canal i el 112 per a urgències i emergències sanitàries per no col·lapsar les línies mentre es resolia el problema. Alguns centres d'atenció primària que no són de l'Institut Català de la Salut (ICS) també han patit afectacions parcials. 

I a la resta del món...

Els Estats Units també han estat els primers a registrar problemes a escala general, però des de Microsoft ja han confirmat que és una situació d'errors a tot el planeta. Allà també estan treballant per trobar una solució i revertir l'actualització al més aviat possible i el cert és que, de la mateixa manera que aquí, de mica en mica es van recuperant. Tampoc ha pogut funcionar amb normalitat la cadena Sky News, que no ha pogut retransmetre per televisió a causa de la caiguda total del sistema. Un dels serveis més castigats ha estat el financer, amb problemes registrats en els pagaments amb VISA i amb Repsol.

Al Regne Unit, també hi ha hagut problemes als serveis de tren. El país, que té diverses companyies ferroviàries, ha patit retards i cancel·lacions. Southern Railways, per exemple, ha confirmat “problemes informàtics en tota la xarxa” que li han impedit durant hores accedir als diagrames de conductors de diverses rutes.