Més alta velocitat, més Espanya i menys Països Catalans

El TAV València-Madrid s'inaugura com a promesa de prosperitat i cohesió territorial

Publicat el 18 de desembre de 2010 a les 18:28

València i Madrid es troben a partir d'aquest dissabte més a prop que mai, a només 95 minuts de viatge en tren d'alta velocitat (TAV). La nova estació provisional Joaquim Sorolla de València ha acollit la cerimònia inaugural de la nova línia de passatgers, presidida pels reis d'Espanya i amb presència del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero; el ministre de Foment, José Blanco; el president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps; la presidenta de la comunitat de Madrid, Esperanza Aguirre; l'alcaldessa de València, Rita Barberá, i l'alcalde de Madrid, Alberto Ruíz Gallardón, entre altres.

Prosperitat econòmica, fita històrica, cohesió territorial i social han estat les constants a les quals han al·ludit les autoritats durant els seus parlaments inaugurals. Els beneficis per al sector turístic, la proximitat del port de València amb la capital espanyola i de les seves platges, així com els llocs d'ocupació que es preveuen amb l'arribada del TAV han estat força recordats.

El rei Joan Carles I, que ha iniciat la seva intervenció recordant el que es pot llegir en la placa inaugural de la línia Barcelona-Mataró (primera de l'Estat), ha destacat que el nou TAV és un moment "per mirar endavant en temps de crisi amb més optimisme". El monarca també ha remarcat que la nova línia afavorirà "la cohesió social i territorial" i ha recordat que amb la nova línia l'Estat esdevé el primer del món en quilòmetres d'alta velocitat. Joan Carles I ha volgut felicitar valencians i madrilenys perquè "ja tenen les seves terres i ciutats més a prop".

El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha destacat que aquesta línia serveix "per guanyar confiança com espanyols" i ha reconegut la seva alegria perquè "darrerament estic acostumat a viure dies difícils". Zapatero s'ha felicitat perquè 2només un gran país com Espanya es pot posar al capdavant en quilòmetres d'alta velocitat".

El president espanyol ha celebrat que València i Madrid estiguin més unides "perquè són dos regions transformadores, amb un gran potencial econòmic i emprenedor" i ha mostrat el seu convenciment que la nova línia servirà per afermar el lideratge del País Valencià en el sector turístic estatal.

El president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, també ha remarcat l'acostament entre València i Madrid, que partir d'avui es troben "més junts, com sempre ens hem sentit, per la mateixa manera d'entendre la nostra lleialtat a Espanya i per treballar pels nostres compatriotes", ha dit. "S'uneixen una mica més el centre peninsular espanyol i el centre del Mediterrani espanyol", ha observat Camps, assegurant que aquesta era una jornada especial.

El ministre de Foment, José Blanco, ha destacat que amb la nova línia la Mediterrània se situarà "com el nou i potent centre de la xarxa estatal". Blanco ha assegurat que aquesta és la idea que articula el corredor mediterrani 2que estem construint", ha dit. El ministre ha subratllat els beneficis ecològics de la nova línia, per la reducció d'emissions, i la creació de noves ocupacions que suposarà. Blanco s'ha felicitat perquè amb el nou TAV 'es fa país i es crea ciutadania'.

El ministeri de Foment i Renfe han inaugurat amb aquest acte un nou corredor d'alta velocitat, batejat amb el nom 'Madrid-Levante', amb una distància quilomètrica semblant a la que hi ha entre Barcelona i València però amb el doble de temps si s'agafa un Euromed entre aquestes ciutats.

Amb aquesta nova línia, l'Estat esdevé el primer en quilòmetres d'alta velocitat al món, però sectors empresarials, socials i polítics troben insuficients les infraestructures existents. Mentre l'alta velocitat entre Tarragona i Barcelona és una realitat i el tram del TAV entre Castelló i València ho serà el 2012, l'execució de l'alta velocitat entre Castelló i Tarragona resta pendent. Aquest tram està considerat el "coll d''ampolla" per al corredor mediterrani i possibilitaria que València i Barcelona estiguessin unides també en hora i mitja.

Segons les previsions del ministeri de Foment, l'impacte econòmic del TAV València- Madrid serà de 3.600 milions anuals i crearà 136.000 llocs de treball en el període 2010-2016. El seu volum de negoci està xifrat en 22.500 milions. Segons les mateixes dades, és previst que els viatgers de la nova línia deixin 237 milions a València l'any 2011.

A més a més, el nou TAV farà que el 55% dels viatges que abans es feien en avió passin a fer-se en tren. La reducció dels viatges en cotxe serà del 25% i del 5% dels viatges en autobús.

Renfe ha venut més de 75.000 bitllets per a la nova línia, que comença els seus viatges comercials a partir d'aquest diumenge 19 de desembre. 30 trens d'alta velocitat circularan cada dia entre Madrid i València, 15 sortides des de cada estació. El preus del viatge són de 79,8 euros en classe turista i de 143,7 euros en classe preferent.