Més radars i controls policials per l'augment de la sinistralitat

El ministre Marlaska avança que els accidents han crescut més d'un 15% en el primer trimestre de 2024, amb 261 víctimes mortals

El radar que més sanciona de Catalunya és el de l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda
El radar que més sanciona de Catalunya és el de l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda | ACN
Redacció
27 d'abril de 2024, 09:10
Actualitzat: 9:12h

El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, augmentarà "immediatament, ja" el nombre de radars, la vigilància en autopistes i autovies, el control sobre els motoristes i el consum d'alcohol al volant per frenar l'augment de la sinistralitat a les carreteres espanyoles, que ha crescut més d'un 15% en el primer trimestre de 2024, amb 261 víctimes mortals.

"La dada, seré molt clar, ens alarma, perquè suposa un augment del 16% respecte al mateix període de l'any passat. No és un creixement en absolut normal", ha afirmat el ministre, que ha afegit que en els últims anys el marge d'oscil·lació és "més o menys" del 5%.

En un acte celebrat a la Direcció General de Trànsit (DGT) amb "caràcter urgent" i acompanyat per la sotssecretària del Ministeri de l'Interior, Susana Crisóstomo; el director general de trànsit, Pere Navarro, i el general Tomás García, cap de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil, el ministre Marlaska ha donat a conèixer un paquet de mesures impulsades per augmentar la seguretat viària. El ministre ha precisat que, en algun d'aquests punts, aquest paquet s'executarà de manera territorialitzada.

Prop d'un centenar de nous radars fixos, la majoria de tram

De manera immediata, s'instal·laran 95 nous radars fixos, dels quals el 60% seran de tram. Marlaska ha precisat que es tracta d'un augment del 12% fins als 763 radars que controlaran la velocitat a les carreteres espanyoles a final de l'any. També s'incorporaran 150 nous agents de la Guàrdia Civil per augmentar la seva presència efectiva i la visibilitat dels seus motoristes a la carretera; i es farà més vigilància a autovies i autopistes.

"Aquest creixement de la plantilla ens permet augmentar la seva presència efectiva", ha manifestat el ministre, que ha afegit que també s'ampliarà la visibilitat de les patrulles estàtiques i dinàmiques de trànsit de la policia "per arribar al nombre més gros possible d'usuaris de les carreteres amb totes les conseqüències beneficioses per a la seguretat viària".

D'altra banda, l'Agrupació de Trànsit adaptarà la vigilància i el patrullatge a la nova realitat d'aquesta sinistralitat. Així, en aquelles comunitats on l'increment de morts s'ha produït a autopistes i autovies, com és el cas d'Andalusia i el País Valencià, s'augmentarà el patrullatge fins a arribar al 50% en aquestes vies d'alta capacitat -del 30% actual pujarà al 50% en aquests dos territoris-. A la resta, els serveis de vigilància s'aniran adaptant a la sinistralitat que es vagi produint en cada tipus de carretera.

Així mateix, el ministre ha dit que, enguany, augmentarà en 400.000 els controls preventius d'alcohol, per a arribar fins als sis milions de controls realitzats aquest 2024; i en 20.000, les proves de consum de drogues, per arribar fins als 120.000 controls. "L'objectiu és evitar la sensació d'impunitat", ha subratllat, alhora que ha afegit que desitgen que, al final de 2024, un de cada quatre conductors hagi estat requerit per fer un control d'alcohol i droga.

Quant als motoristes, Marlaska ha afirmat que l'"objectiu prioritari és tractar de convèncer-los que són ells mateixos els primers que han de comprometre's amb la seva protecció". Per això, impulsarà una campanya d'informació i prevenció; i la publicació i distribució d'un decàleg sobre seguretat viària que els agents els lliuraran quan els aturen. A més a més, aquests missatges també seran difosos en els panells de les carreteres i a les xarxes socials.

En aquest escenari, el ministre de l'Interior ha apuntat que el mes de juny, els motoristes de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil començaran a rebre progressivament els seus coixins de seguretat, moment que aprofitaran per difondre la conveniència d'utilitzar-los. "El coixí de seguretat serà, no tenim cap dubte, el gran salt endavant en la seguretat", ha remarcat.

A més a més, aviat entraran en servei motos camuflades en aquells territoris amb més circulació de motocicletes, que són Andalusia, País Valencià, Galícia, Castella i Lleó, Illes Balears i Canàries. "Patrullaran a les zones i vies amb més índex de sinistralitat per identificar i controlar millor les conductes temeràries dels motoristes", ha dit Marlaska. Al conjunt de l'Estat, s'intensificaran les campanyes de control i vigilància dirigides a aquest col·lectiu els caps de setmana, entre els mesos de juny i octubre, que és quan es registra el nombre més gran de sinistres mortals.

De cara al pont de la setmana que ve, Marlaska ha fet una crida "a la prudència, a la sensatesa i al seny de tots", i ha resolt: "Tenim dret, sens dubte, i ho tenim ben merescut, al gaudi. Però no té sentit que en fer-ho posem en perill la nostra vida i la dels altres".