Una multa històrica sense conseqüències per ara: les aerolínies continuaran cobrant per l'equipatge de mà

El president de la patronal qualifica la sanció del Ministeri de Consum de "desproporcionada" i considera que perjudica els 50 milions de passatgers que no embarquen més d'una maleta

Un avió de Vueling a les pistes de l'aeroport del Prat
Un avió de Vueling a les pistes de l'aeroport del Prat | ACN
31 de maig del 2024
Actualitzat a la 13:23h

“Les multes són desproporcionades per la quantitat i per la prohibició d'aquestes pràctiques a futur”. És la reacció de l'Associació de Línies Aèries (ALA) després d'assabentar-se que el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030ha sancionat amb 150 milions quatre aerolínies low-cost per cobrar pels equipatges de mà. Les afectades són Vueling, Ryanair, Volotea i EasyJet.

El president de la patronal, Javier Gándara, ha assegurat en una roda de premsa aquest mateix divendres que la mesura perjudica els i les consumidores que no embarquen més d'una maleta, col·lectiu que ha xifrat en 50 milions. "Acabaran pagant per una cosa que no necessiten", ha reblat. Ell mateix també ha alertat que, si es manté la sanció, "haurien de començar a pagar" pel servei. Així, ha recalcat que encara hi ha la via de presentar un recurs d'alçada i, tot seguit, recórrer a la via judicial.

En aquest sentit, el líder patronal s'ha mostrat convençut que si l'assumpte acaba als tribunals, els donaran la raó, ja que hi ha reglaments com el 1008/2008 que avalen aquestes pràctiques i també respostes parlamentàries de la Comissió Europea (CE) en el mateix sentit. De moment, ha confirmat que cada aerolínia està preparant un recurs individualment i ha descartat que l'associació es presenti en el procés com a patronal del sector. Pel que fa als terminis previstos, les companyies podrien presentar el recurs a mitjans de juny pel que fa als d'alçada i després el ministre tindrà tres mesos per resoldre'ls. Si els és desfavorable, aleshores s'entraria a la via judicial.

Gándara ha opinat que si la política es prohibeix a l'Estat deixarà el mercat espanyol en desavantatge respecte dels països de l'entorn i afectarà negativament el turisme, la connectivitat i la competitivitat. A més a més, ha reclamat una estandardització dels criteris per a tot el continent europeu. Amb tot, el president de l'ALA ha lamentat que aquesta sanció s'hagi filtrat quan la resolució "encara no és ferma" i que ara els passatgers i passatgeres poden pensar que és il·legal cobrar per l'equipatge i "no és el cas". En aquesta línia, ha deixat clar que la decisió de Consum no farà canviar la política de les aerolínies de cara a l'estiu.

D'altra banda, la patronal s'ha posat a disposició del govern espanyol i ha ofert "mà estesa" per continuar treballant per millorar la transparència de les companyies perquè els consumidors i consumidores sàpiguen quins són els serveis que s'ofereixen.

Sobre altres pràctiques sancionades, com separar els seients assignats dels seus acompanyants als col·lectius vulnerables com menors i persones de mobilitat reduïda, Gándara ha assegurat que els algoritmes de les companyies ja preveuen ajuntar els membres d'un mateix grup o família, però que a vegades no és possible perquè l'avió està pràcticament ple. Si aquesta situació es dona, ha dit, les tripulacions reubiquen els viatgers i viatgeres per evitar que aquests col·lectius estiguin separats.

Arxivat a