Després de 13 anys aturades, el Departament de Territori ha reprès aquest dimarts les obres de la futura l'estació de l'L9 de Sanllehy a Barcelona. Els treballs compten amb un finançament de 12,3 milions d'euros i han de permetre completar l'excavació del pou i construir la galeria que l'ha de connectar amb el túnel del tram central de l'L9/L10.
I és que l'excavació del pou de la línia a Sanllehy es va aturar el 2011, deixant una estació executada en un 42% i el pou excavat en un 66%, amb 52 dels 78 metres previstos. Ara, l’execució de les obres requerirà el tancament i ocupació de la plaça Sanllehy, on s’ubicarà la futura estació.
En els primers mesos de l’obra, s’executaran treballs en superfície com la instal·lació de pantalles fonoabsorbents i tasques preparatòries per a la reobertura i represa de l’excavació del pou. Així mateix, s’ha engegat aquest setembre la campanya d’auscultació i d’inspeccions prèvies d’edificis, com a mesures de prevenció, vigilància i control de les obres prèvies.
Pel que fa a l’execució d’altres estacions del tram central, els operaris treballen en el futur vestíbul i la sortida d’emergència de Mandri (el pou de 75 metres de profunditat, ja està excavat) i en l’excavació del pou de Sarrià (un 75% excavat). A més, recentment ha començat els treballs per a conformar l’estructura interior de l’estació de Plaça de Maragall.
En paral·lel, estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre l’àmbit de plaça de Maragall i Lesseps. També s’està actuant a l’àmbit del macropou de la Sagrera, per connectar el tram en servei actual de l’L9/L10 amb el futur tram que entrarà en servei. Actualment, la tuneladora del tram central està a Mandri, on s'estan fent les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps.
L'L9/L10, batejada com la línia de metro més llarga d'Europa, està en funcionament als extrems a l'espera que s'acabi d'excavar el tram central. Si bé, la crisi financera i econòmica d'inicis de la dècada del 2010 va provocar l'aturada de les excavacions de trams com el de la plaça Sanllehy, on el forat per encabir la tuneladora va ser visible fins a la reurbanització de la zona del districte de Gràcia.