Les compres i gestions digitals comporten nous reptes per als usuaris, que han d’anar amb compte i aprendre a distingir les estafes que molts cops s’amaguen sota l’aparença d’un lloc web fiable. Segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), una de les tècniques més utilitzades pels estafadors en línia és el phishing, que utilitza pàgines web que imiten les d’institucions, empreses o botigues per aconseguir il·lícitament dades bancàries per extraure diners.
L’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) ha detectat un nou atac de phishing suplantant la identitat de l'empresa DHL que afecta els consumidors. L’estafa s’articula a partir d’un correu electrònic en el qual se sol·licita una transferència de diners per recuperar un paquet que suposadament ha estat retornat a les oficines logístiques de l’empresa. Els usuaris, en aquest correu, reben un enllaç a un formulari que els demana la informació personal i bancària perquè se’ls reenviï un fals paquet perdut.
Consells de l’OCU per prevenir aquests casos
L'Organització de Consumidors i Usuaris ha donat una sèrie de pautes per prevenir aquesta mena d’estafes. En primer lloc, aconsella comprovar el nom i l’adreça del correu electrònic per assegurar que sigui autèntica. Una bona manera de fer-ho, és revisar el domini del remitent i observar si es correspon amb l'empresa que suposadament l’envia.
L’OCU també recomana passar el ratolí per sobre dels enllaços es puguin incloure en el text. Si apareix en un requadre petit una adreça URL que no coincideix amb la de l’empresa, hi ha moltes possibilitats que sigui un cas de phishing.
Per evitar aquesta estafa també és important comprovar sempre que en el correu hi consti el número d'enviament, el remitent i la descripció de l’embalatge. Aquest és un tret distintiu de les empreses de repartiment, que sempre inclouen en els seus missatges una referència del codi d’enviament del paquet.