Gairebé ningú entén com funciona un taxímetre. Viatges semblants poden costar preus molt diferents. A més, quan hom puja a un taxi mai sap què acabarà pagant. Simplement, veu com el taxímetre va pujant cada vegada més i quan baixa, paga la quantitat que indica la màquina. Poca gent sap que hi ha tres tarifes diferents, i que aquestes determinen si el comptador puja de pressa o més lent.
Aquests números, doncs, indiquen el tipus de tarifa que s'està aplicant. A Espanya n'hi ha tres de diferents: la 1, la 2 i la 3. Cadascuna s'aplica en uns moments i amb unes condicions determinades. D'aquesta manera, el taxímetre calcula a quant acabarà pujant el cost total de la tarifa. Aquesta tarifa s'escull automàticament tenint en compte diversos factors, com poden ser les condicions del viatge, el lloc on es recull el passatger, la destinació o el temps total del viatge. El moviment del taxi emet uns estímuls elèctrics que el taxi determina com una tarifa o una altra.
Aquestes tarifes són ascendents de preu, és a dir, que la 1 és la més barata i la 3 la més cara. Normalment, la 3 es fa servir per transport a l'aeroport, trasllats fora del municipi o molts passatgers. Aquest número coincideix amb el que es mostra a la part superior dels taxis. Això és un signe de transparència perquè tothom sàpiga quina tarifa està aplicant i que així els consumidors ho sàpiguen abans de demanar el servei.