La UE acorda rebaixar l'edat per conduir

La nova directiva també contempla la creació d'un carnet de conduir en format digital

Publicat el 25 de març de 2025 a les 15:07

El Consell de la UE, on seuen els estats, i el Parlament Europeu han arribat a un acord aquesta matinada per rebaixar l'edat per conduir a 17 anys si el conductor va acompanyat d'un adult "amb experiència". El pacte provisional -a l'espera de la seva aprovació formal i posterior aplicació als estats- també implica allargar la validesa dels permisos de conduir fins als 15 anys des de la seva expedició.

El Consell de la UE i el Parlament Europeu ara han d'aprovar respectivament la nova directiva, que entrarà en vigor 20 dies després de la seva publicació al butlletí oficial de la UE. Els estats membre tindran 4 anys per transposar la nova directiva a la seva legislació via un "règim de conducció acompanyada" a tota la UE per als conductors de cotxes de 17 anys (categoria B) i de camions de la mateixa edat (categories C1, C1E i C). Cada membre podrà establir aquest règim en determinades condicions, amb el qual Brussel·les busca atraure més joves a la professió de camioner.

Els canvis legislatius també preveuen normes més estrictes als conductors novells, almenys els primers dos anys. Amb aquesta mesura, es vol reduir el risc d'accidents entre els nous conductors, ja que 2 de cada 5 col·lisions mortals impliquen conductors menors de 30 anys. Quan s'apliqui la nova directiva, les proves teòriques i pràctiques hauran de comprovar que els conductors tenen consciència sobre "la seguretat dels vianants, ciclistes, patinets i altres usuaris de micromobilitat".

Per contra, la proposta de la CE per reduir la validesa del carnet de conduir als ancians a cinc anys no ha prosperat i la directiva només exigeix que els conductors "omplin una autoavaluació" sobre les seves aptituds físiques i mentals abans d'obtenir el permís de conduir i en cada renovació. De totes maneres, a Espanya la renovació s'ha de realitzar cada cinc anys a partir dels 65 anys.

Cap a la digitalització del carnet

A banda d'aquestes modificacions, la revisió de la directiva preveu la creació d'un carnet de conduir en format digital. El permís digital estarà disponible per a tots els ciutadans de la UE a finals del 2030 i es trobarà dins de la futura "Cartera d'identitat digital europea", afirma el Consell de la UE en un comunicat.

Els conductors podran continuar utilitzant el carnet físic. Les dues versions seran vàlides durant 15 anys. Més enllà d'agilitzar la seva renovació, això també facilitarà als diferents estats l'intercanvi d'informació i una persecució més efectiva de les infraccions que es produeixen entre països, diuen des de la CE.