Un error en la senyalització està a punt de provocar una tragèdia entre dos trens de Rodalies

Un tren que entrava des de Barcelona i un que sortia de l'estació de Manresa s'han trobat de cara sobre la mateixa via però han pogut frenar sense xocar

Publicat el 15 d’agost de 2022 a les 18:38
Un error en la senyalització de la gestió de les agulles de les vies de l'estació de Rodalies de Renfe a Manresa ha estat a punt de provocar un accident entre dos combois que s'han trobat cara a cara sobre els mateixos rails i que han pogut frenat sense arribar a col·lidir aquest dilluns a la tarda.

La situació s'ha donat a 3/4 menys 5 de 7 de la tarda quan un comboi que arribava de Barcelona amb retard sobre de l'horari previst (18.35h) s'ha trobat a la mateixa via de cara amb un altre comboi que sortia de l'estació de Manresa en sentit Barcelona (amb sortida prevista a les 18.27h). Gràcies a que les velocitats de tots dos trens eren mínimes, els sistemes de seguretat i els maquinistes han pogut aturar les màquines sense arribar a col·lidir.
[intext1]
L'aturada dels dos combois ha deixat les màquines a la corba d'entrada de Manresa, però lluny de l'estació. Després de més d'una hora d'espera, alguns passatgers han optat per baixar dels trens i anar a peu fins al seu destí. Altres han estat ajudats per efectius de la Policia Local de Manresa i dels Bombers, que han fet el trasllat de setze persones fins a l'estació.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=W1NQMRxx1sE[/youtube]
Segons ha explicat a NacióManresa, Adif ha obert una investigació per aclarir què ha passat durant la maniobra del tren que sortia de Manresa i que, segons sembla, és el que haurien desviat a la via incorrecte. Adif recorda que es troba en ple procés d'implementació del sistema de seguretat ERTMS a la línia R4, però que en l'actualitat el sistema de senyalització i canvi d'agulles a l'estació de Manresa està automatitzat, però amb un sistema antiquat.
 

Agents de la Policia Local ajudant els passatgers a arribar a l'estació de Manresa. Foto: Cedida


La circulació de trens entre Calaf (Anoia) i Sant Vicenç de Castellet (Bages) ja s'ha restablert després que quedés interrompuda aquest dilluns al vespre per l'avaria en un comboi a l'estació de Manresa, segons ha informat Adif. Protecció Civil, que havia posat en prealerta el pla per emergències en el transport de viatgers per ferrocarril (Ferrocat), ha posat fi a l'alerta. 

[intext2]
[h3]D'infaust record a la línia R4[/h3]
L'incident que aquest dilluns s'ha produït a l'estació de Rodalies de Manresa ha fet despertar els vells fantasmes sobre els dos accidents de tren que va viure el Bages i la R4 fa 3 anys i mig i amb només 4 mesos de separació entre finals de 2018 i principis del 2019, i que en aquella ocasió va tenir conseqüències mortals.

El 19 de novembre de 2018, un tren de la línia R4 de Rodalies descarrilava a Vacarisses (Vallès Occidental) degut a una esllavissada de pedres sobre la via. L'accident va tenir conseqüències funestes amb un mort i 44 ferits.

Només quatre mesos més tard, el 8 de febrer de 2019, dos combois també de la R4 van xocar frontalment a Castellgalí després que un d'ells descarrilés just quan venia l'altre de cara. La maquinista d'un dels combois va morir i hi van haver un centenar de persones ferides, sis d'elles greus.