​Una nova protesta contra Uber deixarà Barcelona aquest dimarts sense taxis

El sindicat Elite amenaça en convocar una vaga indefinida a partir del 31 de juliol

Redacció
29 de maig del 2017
Actualitzat a les 20:03h

Un taxi de Barcelona. Foto: Adrià Costa


Barcelona afronta aquest dimarts una jornada de 24 hores sense taxi per la protesta convocada a Madrid contra les plataformes Uber i Cabify i la manca de control de les llicències dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC). A partir d'aquesta nit, uns 2.500 taxistes repartits en 565 vehicles sortiran en direcció a la capital espanyola per prendre part a la "mare de totes les manifestacions" que aplegarà uns 20.000 professionals del sector, segons ha explicat el portaveu del sindicat Elite, Alberto Álvarez.

L'endemà del cinquè dia de vaga al metro, els taxistes barcelonins només oferiran el servei a aquelles persones que necessitin un taxi per anar a urgències i es garantirà el servei per a les que se desplacin en taxis adaptats (servei PMR), segons ha informat l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), el qual ha agraït els ciutadans "la comprensió dels problemes que es puguin derivar" de l'aturada.

"Anem a totes, el govern no ens ha respost a res", ha afirmat el portaveu d'Elite, que també ha avançat un calendari de mobilitzacions pactat amb altres associacions de l'Estat que "aniran de menys a més" i que preveu una nova protesta el 29 de juny a cada ciutat i la possibilitat d'una vaga indefinida a partir del 31 de juliol, a les portes de les vacances d'estiu. La darrera vaga va ser el 26 d'abril, tot i que llavors va ser només al matí. A menys de 24 hores de la protesta, però, hi ha hagut reacció del Ministeri de Foment.

Comunicat de Foment davant la vaga

El ministeri ha comunicat que mantindrà el règim jurídic dels VTC, que fixa el criteri d'una llicència d'aquests vehicles per cada 30 de taxi. Un portaveu d'Elite ha destacat que no es tracta tant de què el Ministeri de Foment ''ratifiqui'' la normativa que determina 1 VTC per cada 30 taxis sinó que aquesta normativa es complexi en els termes que marca la legislació. El Ministeri assegura que la normativa és la ''garantia'' d'una ''convivència ordenada'' en el sector del taxi.

L'IMET ha expressat el "total suport" als taxistes en les seves reivindicacions, ja que amb elles "s'està defensant i preservant uns llocs de treball, en el marc d'unes condicions laborals reglades, i un model de taxi que ha donat a la ciutadania un servei de qualitat i que ha sabut conviure durant aquests anys de forma pacífica i positiva amb l'actual distribució i proporció de taxis i VTC".

El portaveu del sindicat Elite ha lamentat que actualment la llei "s'està incomplint sistemàticament" i no es respecta la ràtio d'una llicència VTC per cada 30 conductors de taxi. "Ens estan arruïnant la vida i no pararem", ha continuat. A banda de la mobilització d'aquest dimarts, Elite i altres associacions estatals han convocat una altra protesta per al pròxim 29 de juny a cada ciutat i han deixat entreveure que el 31 de juliol hi pot haver una vaga indefinida i "plantar tots els taxis a Madrid". "La pilota està al seu teulat [del govern]", ha afegit.

Álvarez ha pronosticat que plataformes com Uber i Cabify "tenen els dies comptats". "Durant anys s'han fet multimilionaris aprofitant buits legals", s'ha queixat Álvarez, que també s'ha referit a les recomanacions de l'advocat general del Tribunal de Justícia de la UE de l'11 de maig. Tot i recordar que "falta que es ratifiqui la sentència", ha assegurat que és "un cop molt fort" per a aquestes plataformes. En cas que se segueixin la línia de l'advocat general, ha deixat clar que "hi haurà un abans un després" perquè "crearà jurisprudència a tot Europa" i aquestes empreses "s'hauran de cenyir a les lleis de l'Estat".

La mobilització és estatal

En la marxa d'aquest dimarts, els taxistes d'arreu de l'Estat es concentraran a Madrid, on iniciaran una marxa des d'Atocha fins als voltant del Congrés dels Diputats. La marxa està convocada per les associacions de taxistes Elite i Fedetaxi, que acusa els governs espanyol i autonòmics de dur a terme el "silent procés" per "substituir el fins ara model de servei públic de taxi per un altre privatitzat". En aquest sentit, també critica la "inestimable ajuda d'organismes com la CNMC" i d'ajuntaments com el de Madrid. A la capital espanyola, les dues plataformes estan disponibles, a diferència de Barcelona, on Uber no opera.
Arxivat a