23
de febrer
de
2016, 10:15
Actualitzat:
11:11h
No té un estand al Mobile World Congress però en els últims anys s'ha convertit en un dels referents del comerç just en el camp de la tecnologia. Es tracta de Fairphone, una empresa radicada a Amsterdam, als Països Baixos, que destaca per la seva lluita per visibilitzar la problemàtica dels minerals conflictius de l'Àfrica central utilitzats per fabricar mòbils. I com ho fa? Doncs fabricant mòbils justos.
Recentment, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat la seva adhesió a Electronics Watch per per garantir els drets dels treballadors de les empreses que venen productes i presten serveis a l'administració en el camp de la tecnologia. A més, segons va informar el consistori, ja s'han dut a terme proves pilot amb mòbils de comerç just com els de Fairphone.
Per conèixer millor la filosofia d'aquesta empresa, NacióDigital ha contactat amb Miquel Ballester, Responsable de Producte i d'Innovació. D'entrada, assegura que "avui en dia és impossible controlar els 30 materials que es fan servir per fabricar un mòbil però pas a pas anem fent feina". "Tenim un model molt transparent on expliquem quines coses són possibles i quines no ho són per a nosaltres", afegeix.
I així és. La prioritat en el Fairphone 1, el primer model que van llançar al mercat, van ser els minerals conflictius, tot i ser conscients que en la fabricació d'un mòbil també hi ha problemes per al medi ambient. En aquest cas, la seva acció es va vehicular a través dels projectes Solutions for a Hope i Conflict Free Tin Initiative, impulsats conjuntament amb diverses organitzacions. "S'enfoquen en dos materials que són l'estany i el tantali, el famós coltan", detalla Ballester, per afegir: "Amb això vam demostrar que es poden comprar materials fora de conflicte també de l'est del Congo". Ara l'empresa ja està immersa en la producció del Fairphone 2.
Arribar a l'agenda política i mediàtica
Si bé part de les accions empreses per Fairphone tenen per objectiu fabricar un mòbil, una altra pota de l'activitat d'aquesta empresa és la difusió però a la seva manera. "Una ONG faria una investigació i trauria un informe", assegura Ballester, mentre que el seu enfocament és més "pràctic" fabricant un producte que arriba a uns consumidors i posa el problema dels minerals conflictius en l'agenda política i mediàtica.
Amb tot, la seva presència al Congo no és permanent. "No creiem en la supervisió", assegura Ballester, perquè l'aposta passa per "construir projectes on l'interès dels participants sigui el motor que els faci funcionar". Així, parlar de Fairphone és referir-se, més aviat, a una "plataforma" de trobada d'empreses, polítics i consumidors "per desenvolupar idees massa arriscades" per a altres grans marques.
La resposta al mercat ha estat positiva. "Del model Fairphone 1, 25.000 unitats es van vendre totes abans que cap mòbil sortís de la fàbrica en prevenda i crowdfunding", especifica Ballester.
Recentment, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat la seva adhesió a Electronics Watch per per garantir els drets dels treballadors de les empreses que venen productes i presten serveis a l'administració en el camp de la tecnologia. A més, segons va informar el consistori, ja s'han dut a terme proves pilot amb mòbils de comerç just com els de Fairphone.
Per conèixer millor la filosofia d'aquesta empresa, NacióDigital ha contactat amb Miquel Ballester, Responsable de Producte i d'Innovació. D'entrada, assegura que "avui en dia és impossible controlar els 30 materials que es fan servir per fabricar un mòbil però pas a pas anem fent feina". "Tenim un model molt transparent on expliquem quines coses són possibles i quines no ho són per a nosaltres", afegeix.
I així és. La prioritat en el Fairphone 1, el primer model que van llançar al mercat, van ser els minerals conflictius, tot i ser conscients que en la fabricació d'un mòbil també hi ha problemes per al medi ambient. En aquest cas, la seva acció es va vehicular a través dels projectes Solutions for a Hope i Conflict Free Tin Initiative, impulsats conjuntament amb diverses organitzacions. "S'enfoquen en dos materials que són l'estany i el tantali, el famós coltan", detalla Ballester, per afegir: "Amb això vam demostrar que es poden comprar materials fora de conflicte també de l'est del Congo". Ara l'empresa ja està immersa en la producció del Fairphone 2.
Arribar a l'agenda política i mediàtica
Si bé part de les accions empreses per Fairphone tenen per objectiu fabricar un mòbil, una altra pota de l'activitat d'aquesta empresa és la difusió però a la seva manera. "Una ONG faria una investigació i trauria un informe", assegura Ballester, mentre que el seu enfocament és més "pràctic" fabricant un producte que arriba a uns consumidors i posa el problema dels minerals conflictius en l'agenda política i mediàtica.
Amb tot, la seva presència al Congo no és permanent. "No creiem en la supervisió", assegura Ballester, perquè l'aposta passa per "construir projectes on l'interès dels participants sigui el motor que els faci funcionar". Així, parlar de Fairphone és referir-se, més aviat, a una "plataforma" de trobada d'empreses, polítics i consumidors "per desenvolupar idees massa arriscades" per a altres grans marques.
La resposta al mercat ha estat positiva. "Del model Fairphone 1, 25.000 unitats es van vendre totes abans que cap mòbil sortís de la fàbrica en prevenda i crowdfunding", especifica Ballester.