17
de novembre
de
2016, 10:45
Actualitzat:
10:55h
Picasso (1881-1973) va sentir una profunda atracció per l'art romànic. El traç simple, la reminiscència a la infantesa o l'eficàcia impressionant del primitivisme són alguns dels punts que serviren el pintor malagueny com a inspiració per imaginar noves fites artístiques. Poderosa font d'inspiració i mestratge, l'obra de Picasso i l'art Romànic es miren de fit a fit al MNAC a partir d'aquest dijous, moment en què el centre obre al públic una exposició amb una quarantena d’obres de l’artista procedents de París.
L'exposició Picasso romànic és organitzada pel Museu Nacional d’Art de Catalunya conjuntament amb el Musée national Picasso-Paris i, a banda de les obres que s'hi exposen, desvetlla una sucosa selecció de documents inèdits de l’arxiu del pintor. Textos que mostren la "intensa relació i l’interès" que l’artista va mantenir sempre per l’art d’aquest període, segons detalls la comissària Emilia Philippot.
Dues dates i tres eixos temàtics
Hi ha dues dates clau en la relació que Picasso estableix amb el romànic. El 1906, que és un dels moments decisius en la transformació del seu estil pictòric, l’artista s’instal·la a Gòsol, al Pirineu català, instant en què comença a establir un diàleg intens. Trenta anys més tard, el 1934, el pintor visita les col·leccions d’art romànic del que avui és el Museu Nacional d’Art de Catalunya. Partint d’aquestes dues dates, l’exposició gira sobre tres eixos temàtics.
El primer, les obres realitzades entre el 1906 i el 1907, relacionades estretament amb la Mare de Déu de Gòsol, que, en aquell moment era a l’església de la localitat i que avui forma part de la col·lecció del centre barceloní. El segon, la crucifixió, un dels grans temes de l’art romànic, i que a Picasso el va preocupar en diferents moments de la seva trajectòria, especialment entre 1930 i 1937. El tercer, el motiu recurrent de la calavera, també molt present a la col·lecció romànica del museu.
En aquest sentit, la mostra ha seguit un exhaustiu procés de preproducció i documentació, amb els dos museus fent una tasca molt activa de rastrejament dels arxius personals del pintor. El resultat ha estat, en alguns casos, revelador i sorprenent, ja que s'hi ha trobat documentació que mai abans havia estat del coneixement del públic i que ha constatat el profund interès per l’art romànic que professava el pintor malagueny.
L'exposició Picasso romànic és organitzada pel Museu Nacional d’Art de Catalunya conjuntament amb el Musée national Picasso-Paris i, a banda de les obres que s'hi exposen, desvetlla una sucosa selecció de documents inèdits de l’arxiu del pintor. Textos que mostren la "intensa relació i l’interès" que l’artista va mantenir sempre per l’art d’aquest període, segons detalls la comissària Emilia Philippot.
Dues dates i tres eixos temàtics
Hi ha dues dates clau en la relació que Picasso estableix amb el romànic. El 1906, que és un dels moments decisius en la transformació del seu estil pictòric, l’artista s’instal·la a Gòsol, al Pirineu català, instant en què comença a establir un diàleg intens. Trenta anys més tard, el 1934, el pintor visita les col·leccions d’art romànic del que avui és el Museu Nacional d’Art de Catalunya. Partint d’aquestes dues dates, l’exposició gira sobre tres eixos temàtics.
El primer, les obres realitzades entre el 1906 i el 1907, relacionades estretament amb la Mare de Déu de Gòsol, que, en aquell moment era a l’església de la localitat i que avui forma part de la col·lecció del centre barceloní. El segon, la crucifixió, un dels grans temes de l’art romànic, i que a Picasso el va preocupar en diferents moments de la seva trajectòria, especialment entre 1930 i 1937. El tercer, el motiu recurrent de la calavera, també molt present a la col·lecció romànica del museu.
En aquest sentit, la mostra ha seguit un exhaustiu procés de preproducció i documentació, amb els dos museus fent una tasca molt activa de rastrejament dels arxius personals del pintor. El resultat ha estat, en alguns casos, revelador i sorprenent, ja que s'hi ha trobat documentació que mai abans havia estat del coneixement del públic i que ha constatat el profund interès per l’art romànic que professava el pintor malagueny.
Un crucifix romànic, al costat d'una sèrie de retrats de Picasso Foto: ACN