El Govern prioritza les calçades laterals de la C-58 entre Sant Quirze i Terrassa

El Departament de Territori i Sostenibilitat vol recuperar el pressupost destinat al manteniment dels 14 parcs naturals catalans, com a "elements tractors de l’economia de moltes comarques"

Cua a la C-58
Cua a la C-58 | Cristóbal Castro
Redacció
23 de febrer del 2016
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha proposat avui, durant la compareixença parlamentària per a exposar les prioritats de la legislatura, subordinar les inversions al seu rendiment social, econòmic i ambiental, cosa que implica ponderar cada projecte segons el seu interès general.  “Les infraestructures són un instrument al servei de l’economia, en cap cas l’economia ha d’estar al servei de les infraestructures”, ha asseverat.
 
“Hem d’extreure moltes lliçons de la crisi econòmica”, especialment pel que fa a la “racionalització” de la inversió, ha dit el titular de Territori i Sostenibilitat. Així, ha citat la priorització de projectes de millora de la C-58, com accelerar la construcció del tercer carril entre Sant Quirze del Vallès i Sabadell o ampliar les calçades laterals en el tram entre Sant Quirze i Terrassa.

El conseller vol recuperar també les dotacions pressupostàries necessàries per al bon funcionament dels 14 Parcs Naturals de Catalunya, entre ells el de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. “Els darrers anys, la política de parcs naturals ha patit retallades excessives”, ha valorat, quan els parcs “són un element tractor de l’economia de moltes comarques”. “Si creiem en el territori, en el dret de les persones que viuen en espais protegits a desenvolupar-hi activitats, cal destinar-hi recursos”, ha subratllat.

Josep Rull ha desplegat aquest dilluns el full de ruta perquè el Govern aconsegueixi totes les competències per gestionar i explotar Rodalies, Regionals i alta velocitat. En una comissió al Parlament ha remarcat que es tracta de culminar el traspàs "incomplet i incomplit" per part de l'Estat –actualment la Generalitat només té poder sobre els horaris i tarifes-.

"No és una petició improvisada, sinó el millor per a tots". Sabem el que s'ha de fer i com s'ha de fer, ha asseverat el conseller de Territori i Sostenibilitat. La Generalitat té previst reclamar l'expedient de traspàs i després convocar una comissió bilateral per fer-ho efectiu en tres fases.

En la primera, s'abordaran les línies de Rodalies, en una segona les de la resta de la xarxa convencional, que inclou Regionals, i en una tercera les d'alta velocitat. Dins la fase inicial s'inclouen les línies entre Castellbisbal i Arc de Triomf, Arc de Triomf i Maçanet-Massanes, Arc de Triomf-Montcada Bifurcació, Montcada Bifurcació-Manresa i Lleida Pirineus (R12), el ramal d'accés a Cerdanyola Universitat, Montcada Bifurcació-Puigcerdà, Sant Vicenç de Calders-Vilanova-Passeig de Gràcia i Estació de França (R2) i Prat de Llobregat-Aeroport.

"Aquests serien els trams que estem preparats per assumir plenament en una primera etapa", ha detallat Rull, que ha indicat que la companyia pública Ifercat substituiria a Adif. En total es pagarien tres milions d'euros anuals per culminar aquest procés, més 12 milions -previstos en la tercera fase- per la creació d'un nou centre de control.