El Ple municipal de Solsona va aprovar divendres al vespre el pressupost general del 2018, de 8,9 milions d’euros, amb els vots favorables del govern (ERC i PSC) i ApS-CUP, i els vots contraris del grup del PDeCAT. Per primera vegada, incorpora una reserva de 50.000 euros que es destinarà a actuacions escollides a partir d’un procés participatiu que es va tancar, justament, dijous. Les inversions es mantenen en 400.000 euros.
El regidor d’Hisenda, Ramon Xandri, sosté que “s’intenta seguir una línia molt acurada sobre com es gasten els diners”. El pressupost augmenta un 2,37 per cent respecte de l’exercici vigent, d’acord amb el màxim permès per la llei. A més, es compleixen “les regles de la despesa, sostenibilitat i equilibri financer”.
Quant a les partides, les que més augmenten són les de Medi Ambient, que passa de 720.190 a 765.190 euros, a causa de la taxa de l’abocador, sobretot; Educació, de 293.200 a 310.000, per ampliació dels serveis de l’escola bressol municipal, i Cultura, de 384.200 a 404.200 euros. Per contra, baixa Promoció Econòmica de 204.587 a 189.461, bàsicament per la reducció d’accions formatives del Servei Connectem. Xandri apunta que “en termes generals, se segueix una línia de creixement sostingut i coherent amb el full de ruta del govern municipal”.
.jpg)
Foto: Aj Solsona
Pel que fa a les inversions de l’any que ve, la millora de les instal·lacions esportives (52.917 euros); la finalització del sistema de climatització del Teatre Comarcal (50.000); l’arranjament de camins públics (50.000); les obres escollides a través de la participació ciutadana (50.000); la rehabilitació dels dipòsits d’aigua de Rotgers (37.000) i l’eliminació de barreres arquitectòniques (31.400) són les actuacions que s’enduen una major porció del pastís.
El grup municipal d’ApS-CUP va argumentar el seu posicionament favorable al pressupost per diversos motius. Entre d’altres, per la partida participada, perquè els fons destinats a Participació ciutadana “pugen un 650 per cent”; Salut, un 30 per cent, i Acció Social un 0,56 per cent. També considera positiu que es mantinguin l’aportació a la Festa Major jove i la partida per a l’eliminació de barreres arquitectòniques. De totes maneres, aquesta formació va assenyalar també en el Ple diversos “aspectes per millorar”, com la necessitat de fer “l’estudi a fons dels costos dels serveis municipals” i l’estudi de la viabilitat de remunicipalitzar l’escola bressol i la gestió dels residus.
Per contra, el grup del PDeCAT no es va mostrar satisfet amb el pressupost dissenyat pel govern municipal. Considera insuficients les previsions per a l’ampliació de la gossera municipal, la millora del camp de futbol, l’arranjament de la Cabana d’en Geli o els ajuts empresarials, per exemple. També lamenta que no s’hi inclogui una intervenció més ambiciosa al barri de Sant Jaume o al carrer de Pere Màrtir Colomés. Igualment, el seu portaveu, Marc Barbens, constata que durant l’any es van fent modificacions de crèdit per valors molt superiors a les xifres inicialment aprovades.
Quant a les obres que ha prioritzat l’equip de treball del primer pressupost participatiu de Solsona, hi ha la senyalització lluminosa de passos de vianants per al trànsit rodat i l’arranjament de les escales que menen de l’avinguda del Pont fins a l’aparcament de terra, properes a la rotonda del portal del Pont, entre d’altres. Amb tot, la regidoria de Participació està pendent d’una reunió tècnica aquesta setmana per estudiar com es dona sortida a les prioritats sorgides d’aquest procés participatiu tancat dijous passat, ja que en alguns casos les autoritzacions depenen d’altres administracions.
Obres abans de final d’any pel valor de 200.000 euros
En matèria econòmica, el Ple també va donar llum verda a l’última modificació de crèdit d’aquest any per un import de 202.163 euros. En aquest cas, l’executiu municipal no va aconseguir el suport de cap dels dos grups de l’oposició, que hi van votar en contra. Les principals despeses es refereixen a les obres del tram inferior del carrer de Sant Miquel (per un total de 117.622 euros), seguides de treballs de conservació de la xarxa d’abastament d’aigua (26.000 euros) i la instal·lació d’un parc infantil inclusiu a la placeta de l’edifici Tauro (20.535), tot i que també se n’hi inclouen d’altres, com l’adequació de l’Oficina Jove al Casal de Cultura i Joventut (10.000 euros).
Camí del cementiri i aparcament de caravanes, per al 2018
Per fer possible aquestes inversions abans de final d’any, es donaran de baixa al pressupost altres previsions per al 2017, com per exemple l’obra del camí del cementiri (50.000 euros) i l’aparcament de caravanes (20.000). Aquest és un dels principals motius pels quals no van acceptar-ho ni el PDeCAT ni ApS-CUP. Amb tot, el govern municipal va comprometre a fer realitat aquests projectes l’any que ve, ja que hi destinarà unes subvencions que està pendent de rebre.