
L’alcalde de Solsona, David Rodríguez, encetarà una ronda de converses amb una quarantena de botiguers de la ciutat per parlar de la possible implantació d’un supermercat de la cadena Mercadona. L’executiu municipal no disposa encara de documentació per iniciar cap tràmit urbanístic, però avança que ajorna la decisió definitiva sine die fins que hagi recollit les inquietuds del sector comercial local a partir d’entrevistes per separat amb una quarantena de botiguers representantius del teixit comercial. De moment, l’equip de govern destaca que els avantatges per a la ciutat d’aquesta nova activitat comercial superen de llarg els inconvenients i en subratlla els beneficis urbanístics, comercials, econòmics i per als consumidors solsonins.
A l’Ajuntament de Solsona encara no ha arribat la documentació necessària per engegar els tràmits administratius que han de desencadenar en l’aprovació o denegació de la llicència per a una nova activitat comercial, però el debat en el si del comerç local i de l’opinió pública solsonina sobre la futura implantació del Mercadona ja fa dies que s’ha encès. D’aquí que l’alcalde, el regidor de Promoció Econòmica, Lluís-Xavier Gonzàlez, i el regidor d’Urbanisme, Salvi Nofrarias, hagin manifestat aquest migdia, en roda de premsa, el seu parer sobre els beneficis que això pot comportar a la ciutat.
En primer lloc, David Rodríguez ha anunciat que mantindrà una sèrie d’entrevistes per separat amb una sèrie de botiguers. “Vull constatar si ells em poden convèncer a mi o jo a ells. Però sempre amb arguments. Les altres mesures de pressió no serveixen”, explica l’alcalde. Té un especial interès a fer aquestes reunions amb comerciants del nucli antic per tractar aquesta i altres qüestions. Això ho farà al mateix temps que sondeja experts en l’àmbit comercial i altres municipis on s’ha instal•lat aquesta empresa.
En qualsevol cas, el batlle deixar clar que la decisió definitiva sobre aquest assumpte ha d’estar avalada en funció de quatre eixos: l’interès general de la ciutat en l’àmbit urbanístic, l’interès general dels ciutadans en tant que consumidors, l’interès del comerç local i el valor democràtic de la decisió que s’acabi adoptant.
Amb tot, Rodríguez recorda que “d’acord amb el Decret 1/2009, d’ordenació dels equipaments comercials, l’Ajuntament no pot denegar o adjudicar cap llicència d’activitat comercial en funció de cap estudi si compleix els requisits legals”. És per aquest motiu també que “la Direcció General de Comerç no disposa de cap informe autoritzat sobre aquesta qüestió”.
En aquests moments el consistori està esperant que els propietaris del terreny presentin la sol•licitud de modificació del POUM i una proposta de reparcel•lació que faciliti la instal•lació de Mercadona al sector de la Cabana del Catedràtic. Mentrestant, ja disposa d’un informe d’Urbanisme de la Generalitat que ho avala.
Guanys urbanístics per a la ciutat
Des del vessant urbanístic, l’alcalde afirma que suposaria “indubtables millores en el teixit urbà de Solsona” , ja que “endreçaria l’àrea adjacent a Sant Antoni de la Plana, un dels barris amb més mancances urbanístiques del municipi”. També es garantiria una zona pública d’aparcament, molt cèntrica, propera a equipaments com l’hospital i al nucli antic, que “d’una altra manera, es perdria”. A més, s’arranjaran una sèrie de serveis d’enllumenat, desaigües i comunicacions i “Solsona podrà posar a disposició de la ciutadania una zona d’equipaments per a la pràctica d’esport a l’aire lliure per als joves”.
En definitiva, “s’arreglarà un àmbit de 29.000 metres quadrats de la ciutat a un cost zero per a les arques municipals” , assenyala el regidor d’Urbanisme, Salvi Nofrarias. Apunta, com un altre avantatge, la finalització del carrer de Mossèn Serra i Vilaró i l’enllaç amb la Carrera. La modificació del POUM en aquest àmbit suposaria, segons ell, una millora quant a la zona verda, mentre que el sostre edificable es quedaria igual.
Una ‘oportunitat’ per al comerç
D’altra banda, l’alcalde posa en relleu els beneficis que la implantació d’aquest nou supermercat suposaria per als ciutadans, ja que garantirà més oferta de productes. Finalment, per als comerços, David Rodríguez veu Mercadona com un reclam “perquè Solsona esdevingui un centre comercial d’una àrea més àmplia que la pròpia comarca” i contribueixi a atraure clientela de comarques veïnes, “i generi un flux que també beneficiarà la resta de comerços de la ciutat”.
“Entenem que el teixit comercial tingui pors, però no podem continuar com fa trenta anys, perquè correm el perill de morir a pessics”, expressa l’alcalde, que comenta com a exemples altres antecedents. “Quan s’han instal•lat supermercats han nascut nous establiments i d’altres s’han revitalitzat”.
Per la seva banda, el regidor de Promoció Econòmica, Lluís-Xavier Gonzàlez, posa èmfasi en la compatibilitat dels models comercials que representen l’aposta pel comerç de proximitat i l’acceptació d’una gran superfície. “Tots els consumidors tendim a recórrer a un tipus o a l’altre de comerç en funció del que busquem i així ens ho indicava l’enquesta sobre hàbits comercials dels solsonins de l’últim Anuari socioeconòmic de Solsona” . Sobre les mancances del municipi en aquest àmbit, els enquestats assenyalaven en tercer lloc una superfície comercial amb preus més ajustats.
El regidor destaca les accions que s’estan impulsant des del consistori per ajudar el petit comerç, com per exemple les campanyes “Aixequem les persianes!” i les de dinamització comercial del Pla de barris, el concurs d’aparadors i l’habilitació de zones d’estacionament limitat al voltant del nucli antic, entre d’altres.
Pel que fa als efectes d’aquesta implantació en el mercat laboral, segons Lluís-Xavier Gonzàlez, s’estima que “es crearan entre una trentena o quarantena de llocs de treball, la gran majoria dels quals seran de Solsona”. Així ho ha demanat el consistori a l’empresa. Gonzàlez adverteix que “si la ciutat hi posa traves, Mercadona s’acabarà implantant en un altre municipi proper i aleshores l’Ajuntament no tindrà res a dir-hi i la ciutat hi perdrà molt”. Al parer de l’executiu no es pot demostrar que l’obertura d’aquesta nova activitat hagi de suposar destrucció d’ocupació.
Quant a la possibilitat de fer un estudi sobre el model de comerç o la idoneïtat de la implantació del nou supermercat a Solsona, l’alcalde explica que “no té gaire sentit”, ja que legalment la decisió municipal no es pot fonamentar sobre els resultats d’un estudi. A més, defensa que s’estan sondejant diversos experts per ajudar a bastir arguments. “Ningú no ens ha presentat fins ara cap estudi que avali una posició contrària a la que nosaltres defensem” , sentencia.