
El pregoner de Solsona anunciant l'inici de la campanya 'Mes gastronòmic' pels carrers de la ciutat. Foto: ACN
ACN Solsona .- Com passa en els actes importats de la ciutat, el pregoner de Solsona ha recorregut aquest divendres al migdia els carrers del nucli antic del municipi per anunciar l'arrencada de la campanya 'El mes gastronòmic'. Es tracta d'una campanya turística i gastronòmica que vol posicionar el Solsonès com a "destí favorit" del mes de maig, una època tradicionalment fluixa per als establiments de la comarca. Així, durant tot el mes es realitzaran un total de 110 activitats que comptaran amb la participació d'una vuitantena d'agents turístics. Les propostes van des de l'esport fins al maridatge de vins i olis, passant per visites a explotacions agràries o 'packs' de benvinguda als allotjaments rurals. La tècnica del Patronat de Turisme del Solsonès, Ester Sabata, ha explicat a l'ACN que és el primer cop que es fa una campanya d'aquesta envergadura i s'ha mostrat satisfeta perquè ha comptat amb la "màxima participació" dels agents privats.
Sota el títol 'El mes gastronòmic', el Solsonès ha donat el tret de sortida aquest divendres a una nova campanya per promocionar-se turísticament i atraure visitants en un mes, el maig, que tradicionalment ha estat "fluix" per als establiments de la comarca. La tècnica de Turisme del Solsonès, Ester Sabata, ha relatat que és un projecte que va sorgir "arran d'una petició del mateix sector turístic, sobretot dels allotjaments, perquè el mes de maig no s'acabava d'omplir". Sabata ha explicat que precisament el maig és un mes en què la comarca "està molt verda i és una època molt bonica per visitar-la" i, per això, "vam decidir centrar la campanya en aquesta època de l'any".
Així, durant tot el mes s'oferiran un total de 110 activitats organitzades per una vuitantena d'agents públics i privats del territori. Plantar trumfos de muntanya o descobrir els clots on es conserven; rodar en bicicleta elèctrica o BTT; aprendre a fer ganxet o a fer un cistell; recuperar els sabors del barroc o fer un tastet de productes locals, són algunes de les activitats que es podran fer aquest mes de maig al Solsonès. De fet, la tècnica de Turisme ha dit que es tracta de la campanya turística "més gran" que s'ha fet mai i que aplega una quantitat més important de productors, comerços i agents turístics.

Un cistell amb l'etiqueta 'Solsonès, mes + gastronòmic'. Foto: ACN
Una de les activitats destacades serà la visita turística 'Tasta Solsona'. El guia Albert Colell ha explicat que es tracta d'una ruta que "intenta unir temes culturals, històrics i gastronòmics". De fet, segons ha relatat, "més enllà d'explicar les dates i monuments històrics més importants, anem als comerços més importants per posar en valor els productes locals". Alguns dels comerços per on passa la ruta són la centenària botiga Ca l'Adroguer Nou –ara reconvertida en una botiga de vins i productes locals-, a la cistelleria de Cal Palmero –on encara s'elaboren cistells de manera artesanal- o a la pastisseria Massana –coneguda per la coca de croissant-.

Interior de la botiga de degustació Ca l'Adroguer Nou de Solsona Foto: ACN
"Hem de fer pinya i potenciar el poble entre tots"
Els comerços, productors i restauradors del Solsonès no van pensar-s'ho dues vegades a l'hora d'acceptar participar a la nova campanya turística. La Daniela Alina, de Ca l'Adroguer Nou, explica que "hem de fer pinya entre tots i potenciar el poble perquè és una bona opció que ens dona a conèixer i ens promociona". També ho creu la Marta Borràs, de l'empresa Dpagès, dedicada a la producció i comercialització de porc ecològic. Per ella, "tots els projectes que es facin per promocionar els productes locals i que ens donin a conèixer ens semblen positius". De fet, Dpagès s'ha aliat amb l'allotjament rural Castell de Ceuró i oferiran una sortida al bosc per collir bolets i, seguidament, elaborar un menú amb productes locals a plena natura.
Un altre dels participants al projecte és Jordi Corbera, soci de la cooperativa RiuVerd, que es dedica a la inserció sociolaboral de joves amb risc d'exclusió social. La cooperativa es dedica a la jardineria, però també a elaborar melmelades i salses, així com també cistells amb productes ecològics i de proximitat. Corbera creu que el Solsonès "encara és una comarca molt desconeguda a Catalunya" i creu que això "té els seus pros i contres, perquè fa que sigui una comarca molt verge i ben conservada". El soci de la cooperativa creu que aquesta serà una bona oportunitat per obrir les portes de les seves instal·lacions i que el públic pugui conèixer què fan.