La màgia del cinema arriba a Arbúcies

El Museu Etnològic del Montseny presenta una exposició singular al voltant d’una vintena d’aparells singulars de la col·lecció d’Àngel Rabat Graugés

Publicat el 20 d’abril de 2012 a les 16:41
Una de les peces de l'exposició Foto: DBM

El Museu Etnològic del Montseny presenta una exposició singular al voltant d’una vintena d’aparells singulars de la col·lecció d’Àngel Rabat Graugés que mostren l’evolució des del precinema (teatre d’ombres, praxinoscop , zootrop ...) fins als primers projectors de cine sonors. L’alcalde, Pere Garriga, inaugurarà diumenge l’exposició. 
La primera exhibició pública del cinematògraf, invent els germans Lumière, a París, el 28 de desembre de 1895, amb pel·lícules com Sortida dels obrers de la fàbrica Lumière de Lió , Arribada d’un tren a l’estació ... va suposar el naixement d’una nova forma de lleure que ràpidament creuaria totes les fronteres. La seva implantació serà tan important que de les primeres projeccions en barraques de fires o en locals improvisats es passarà a l’exhibició en sales de cinema construïdes per acollir la demanda d’aquest nou art.
 
Al Montseny i Arbúcies en particular l’arribada del cinema cal situar-la entre els anys 1906-1910. Aquestes sessions cinematogràfiques, en molts casos de la mà d’ambulants, es realitzaven en cafès, fondes, casinos i altres locals de lleure que de manera gairebé improvisada adaptaven els seus espais per a exhibir aquestes primeres produccions.
 
L’antropòleg arbucienc Andreu Bover recull en un dels seus treballs una frase aclaridora sobre aquests orígens: “El cafeter, a Arbúcies, és l’introductor del manubri, la gramola i el cinema... i molt més tard introduirà la televisió...” Però segurament la clau de l’èxit d’aquesta nova forma de lleure serà, per un costat, la seva aparició en el marc d’una societat en ple procés de transformació en la qual es generen aquests nous espais d’oci i relació i per l’altre la seva dimensió social, que permet integrar un ventall de públics amplíssim tant en termes d’edats, gènere, formació, com també de capacitat econòmica.
 
Arbúcies té la sort de disposar d’un treball de referència sobre la història del cinema a casa nostra com és El cinema a la Vila d’Arbúcies de Jordina Medalla i Daniel Martí, però en aquesta ocasió i de la mà d’Àngel Rabat el visitant podrà gaudir d’una acurada mostra de documents i aparells de precinema i cinema, procedents de la seva extraordinària col·lecció particular, que sens dubte ens ajudaran entendre i acostar-nos una mica més als orígens del cinema i a la seva màgia .
 
Col·lecció Àngel Rabat Graugés
Àngel Rabat (Viladrau, 1931) és un home apassionat del Montseny i un dels col·leccionistes més importants del món del cinema al nostre país. La seva afició pel cinema li bé donada pels records de joventut, de les estones de lleure que li havia proporcionat una Pathé Baby de 9,5 mm.
 
Aquest esperit cinematogràfic va continuar quan el cine de Viladrau va tancar portes i en companyia de dos amics van decidir impulsar la construcció d’una nova sala amb capacitat per a 250 persones. Durant deu anys, fins al 1972, van projectar-hi regularment les pel·lícules del moment. Uns anys més tard començaria la seva vocació de col·leccionista que encara li perdura.