La salut mental i la ciberseguretat protagonitzen el Consell d'Alcaldies del Vallès Oriental

El president del Consell Comarcal remarca la necessitat de «col·laboració entre entitats i administracions posant en valor la xarxa i tenint molta comunicació»

Foto de família del Consell d'Alcaldies del Vallès Oriental
Foto de família del Consell d'Alcaldies del Vallès Oriental | Consell Comarcal Vallès Oriental
Redacció
16 de maig de 2024, 09:52
Actualitzat: 18 de maig, 12:00h

Els alcaldes i alcaldesses del Vallès Oriental s'han reunit aquest dimecres en el Consell d'Alcaldies ordinari del mes de maig, celebrat a l'espai juvenil El Kaliu, de Lliçà de Vall. Els temes tractats han estat la salut mental i les addiccions, la presentació de l'Agència de ciberseguretat de Catalunya i el repàs als serveis i al pla de mandat 23/27 de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques. 

En l'àmbit de la salut mental i les addiccions han intervingut Mar Bodas, coordinadora de la Taula Salut Mental Vallesana i Isabel Alcalde, coordinadora de la Taula Salut Mental Granollers i comarca, que han fet un repàs dels objectius i situació de les taules com un espai de trobada per a la reflexió, l'intercanvi de recursos i el treball col·laboratiu que busquen promocionar l'atenció integral de la Salut Mental al territori. Ambdues han recordat als alcaldes i alcaldesses la necessària implicació de tots els agents relacionats amb l'atenció a la Salut Mental en el territori: entitats del tercer sector, administració pública local i comarcal, Diputació de Barcelona i representació territorial de conselleries o organismes de la Generalitat de Catalunya. 

Segons han explicat, el funcionament d'ambdues taules es basen en tres eixos de treball: coneixement i xarxa, educació i sensibilització i promoció de polítiques.

Mar Bodas ha explicat que "hem vingut a posar-nos a disposició de la ciutadania a través de les seves representacions a les alcaldies per poder treballar en accions conjuntes i generar sensibilització i programes nous que puguin donar resposta a les necessitats que té la població". 

En aquest sentit, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Emilio Cordero, s’ha referit a la "gran pandèmia oculta que el jutges no poden resoldre i que s'han de resoldre d'una manera social" i ha afegit la necessitat de "col·laboració entre entitats i administracions" posant en valor "la xarxa i tenint molta comunicació entre nosaltres per detectar casos i donar-hi suport". "Sabem que una de les primeres causes de suïcidis són les malalties mentals, per això hem d’estar molt alertes des de tots els sectors", ha afegit.

L'ACM al Vallès Oriental 

La trobada també ha servit per a què la presidenta de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, i el vicepresident primer, Jaume Oliveras, facin una presentació dels diferents serveis que ofereix als municipis l’entitat municipalista i el Pla de mandat 2023-2027, basat en 4 eixos: municipalisme, transició ecològica, equitat social i territorial i internacionalització. 

Budó, en declaracions posteriors als mitjans de comunicació, ha posat en valor el treball en xarxa del municipalisme "convenim que hi ha temes que s'han d'abordar com és el finançament local que pateix un dèficit estructural crònic”, ha dit. 

Agència de Ciberseguretat de Catalunya 

Tomàs Moré, Responsable de Cultura en Ciberseguretat de l’Agència de ciberseguretat de Catalunya, ha presentat als ajuntaments el model de protecció destinat a les administracions, adaptat segons les dimensions de l’administració. 

El model està basat en 4 passos: On som, pla de seguretat, posada en servei i protecció. En la trobada s'ha ofert la possibilitat de pilotar des del Consell Comarcal la posada en contacte dels ajuntaments amb el servei de ciberseguretat de la Generalitat per oferir plans per una banda i el suport en cas d’algun atac per poder recuperar dades, segons ha concretat el president Cordero. Per altra banda, en la reunió s'ha informat favorablement el Programa d'Actuació Comarcal.

Arxivat a