03
de febrer
de
2020, 13:32
Actualitzat:
14:59h
El cap de setmana a l'alt Berguedà el trànsit és intens i les cues de la C-16, considerables. Per anar des de Guardiola fins a Berga, o viceversa, es triga uns 20 minuts en cotxe, però el temps es pot multiplicar per cinc els divendres, dissabtes i diumenge, per la quantitat de gent que puja i baixa. L'ampliació de la C-16 s'havia de fer realitat a finals d'aquest any, ja que hi havia el compromís del Govern català de licitar les obres durant l'últim trimestre. Ara, el fet que l'obra no estigui inclosa explícitament en els pressupostos de la Generalitat ha causat malestar a la comarca i es demana que es tiri endavant amb la màxima celeritat.
La conselleria de Territori va reafirmar divendres el seu compromís amb l'obra, i va atribuir l'endarreriment a les al·legacions que s'han fet, 27 en total, però, després d'anys de retards, el territori es manté amatent.
El president del Consell Comarcal del Berguedà i alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha expressat "sorpresa" pel fet que la partida del desdoblament de la C-16 no s'hagi inclòs finalment als pressupostos de 2020, en declaracions a NacióBerguedà. "Ha sorprès perquè fa un mes i escaig, que el mateix conseller va dir que això tirava endavant, i que a finals del 2020 pensaven començar a licitar", ha admès Lara. Tot i així, el president comarcal entén que "27 al·legacions tenen la seva complexitat tècnica".
"Estudiar les al·legacions i poder-hi donar resposta, crec que ha fet que s'allargués en el temps. Una de les al·legacions més complexes és la de Berga, la petició per soterrar el tram de Berga fa que el departament de Territori hagi de prendre el seu temps per estudiar-ho i valorar-ho, per donar una resposta tècnica", ha reflexionat Lara.
Josep Lara ha estat en contacte amb el departament de Territori, que li han assegurat que "la licitació es posposa només uns mesos". Si en principi s'havia de realitzar a finals del 2020, ara la previsió és fer-la a principis del 2021. "És una explicació que ens transmet que aquesta és una obra que interessa al Govern i que vol tirar endavant", ha reiterat Josep Lara.
Amb tot, des del Berguedà, es demana que s'acceleri tot el procés el màxim possible. "Aquest diumenge a dos quarts d'11 encara hi havia retencions des de Guardiola de Berguedà en direcció a Berga, bellugar-se per l'alt Berguedà és gairebé impossible quan hi ha cues. Demanem que el Govern sigui sensible amb aquestes congestions i ho resolgui l'abans possible", ha dit Lara. El president comarcal ha explicat que, si bé abans les cues anaven molt vinculades a la temporada de neu, ara se succeeixen al llarg de l'any. "Arriba l'estiu i arriba Setmana Santa i també hi tenim complicacions", ha dit.
En paraules de l'alcalde de Cercs, Jesús Calderer, la promesa d'ampliació de la C-16 és "una història repetitiva". "Estem una mica tips que ens anunciïn que comencen unes obres que no acaben de començar. Aquest divendres i diumenge hi ha hagut força cua, i també és un tema de seguretat. Estem una mica empipats que tornin a tirar la pilota endavant i a esperar quan aquesta obra serà una realitat", ha apuntat en declaracions a l'ACN.
L'Elena Sànchez és veïna de Cercs i, com molts altres veïns del Berguedà, cada cap de setmana d'hivern pateix les cues que es formen a la C-16 degut a la gent que puja i baixa de la Cerdanya. "És horrible. És cada cap de setmana, és indignant i els qui vivim aquí ja no podem sortir del poble el diumenge perquè no et deixen ni incorporar-te a la carretera, et veuen i encara s'enganxen més al cotxe del davant per no deixar-te passar", ha expressat.
El projecte també té els seus detractors, entre els qui indiquen que suposarà un alt impacte ambiental per la comarca. Per a la Plataforma Salvem Coll de Pal, que aquest últim any s'ha integrat al Grup de Defensa de la Natura del Berguedà per enfortir el moviment ecologista a la comarca, i que va presentar al·legacions al projecte ara fa un any, la millora de la C-16 "no soluciona els problemes de mobilitat, sinó que els agreuja" i "consolida un model econòmic basat en el turisme de neu que és obsolet, de dubtosa viabilitat i greument amenaçat per l’escalfament global".
Projecte innovador
El projecte pel tram nord de la C-16 preveu desdoblar una vintena de quilometres, des de Berga fins a Bagà. De Berga fins a Cercs es preveuen quatre carrils, i de Cercs fins a Malanyeu hi haurà el sistema del tercer carril reversible, que comptarà amb una barrera mòbil, un sistema innovador i pioner a l'Estat espanyol i pràcticament a Europa.
Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. Després, de Malanyeu fins a Bagà, la carretera tornarà a ser de quatre carrils. El projecte suposa una inversió estimada d'uns 178 MEUR.
La conselleria de Territori va reafirmar divendres el seu compromís amb l'obra, i va atribuir l'endarreriment a les al·legacions que s'han fet, 27 en total, però, després d'anys de retards, el territori es manté amatent.
El president del Consell Comarcal del Berguedà i alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha expressat "sorpresa" pel fet que la partida del desdoblament de la C-16 no s'hagi inclòs finalment als pressupostos de 2020, en declaracions a NacióBerguedà. "Ha sorprès perquè fa un mes i escaig, que el mateix conseller va dir que això tirava endavant, i que a finals del 2020 pensaven començar a licitar", ha admès Lara. Tot i així, el president comarcal entén que "27 al·legacions tenen la seva complexitat tècnica".
"Estudiar les al·legacions i poder-hi donar resposta, crec que ha fet que s'allargués en el temps. Una de les al·legacions més complexes és la de Berga, la petició per soterrar el tram de Berga fa que el departament de Territori hagi de prendre el seu temps per estudiar-ho i valorar-ho, per donar una resposta tècnica", ha reflexionat Lara.
Josep Lara ha estat en contacte amb el departament de Territori, que li han assegurat que "la licitació es posposa només uns mesos". Si en principi s'havia de realitzar a finals del 2020, ara la previsió és fer-la a principis del 2021. "És una explicació que ens transmet que aquesta és una obra que interessa al Govern i que vol tirar endavant", ha reiterat Josep Lara.
Amb tot, des del Berguedà, es demana que s'acceleri tot el procés el màxim possible. "Aquest diumenge a dos quarts d'11 encara hi havia retencions des de Guardiola de Berguedà en direcció a Berga, bellugar-se per l'alt Berguedà és gairebé impossible quan hi ha cues. Demanem que el Govern sigui sensible amb aquestes congestions i ho resolgui l'abans possible", ha dit Lara. El president comarcal ha explicat que, si bé abans les cues anaven molt vinculades a la temporada de neu, ara se succeeixen al llarg de l'any. "Arriba l'estiu i arriba Setmana Santa i també hi tenim complicacions", ha dit.
En paraules de l'alcalde de Cercs, Jesús Calderer, la promesa d'ampliació de la C-16 és "una història repetitiva". "Estem una mica tips que ens anunciïn que comencen unes obres que no acaben de començar. Aquest divendres i diumenge hi ha hagut força cua, i també és un tema de seguretat. Estem una mica empipats que tornin a tirar la pilota endavant i a esperar quan aquesta obra serà una realitat", ha apuntat en declaracions a l'ACN.
L'Elena Sànchez és veïna de Cercs i, com molts altres veïns del Berguedà, cada cap de setmana d'hivern pateix les cues que es formen a la C-16 degut a la gent que puja i baixa de la Cerdanya. "És horrible. És cada cap de setmana, és indignant i els qui vivim aquí ja no podem sortir del poble el diumenge perquè no et deixen ni incorporar-te a la carretera, et veuen i encara s'enganxen més al cotxe del davant per no deixar-te passar", ha expressat.
El projecte també té els seus detractors, entre els qui indiquen que suposarà un alt impacte ambiental per la comarca. Per a la Plataforma Salvem Coll de Pal, que aquest últim any s'ha integrat al Grup de Defensa de la Natura del Berguedà per enfortir el moviment ecologista a la comarca, i que va presentar al·legacions al projecte ara fa un any, la millora de la C-16 "no soluciona els problemes de mobilitat, sinó que els agreuja" i "consolida un model econòmic basat en el turisme de neu que és obsolet, de dubtosa viabilitat i greument amenaçat per l’escalfament global".
Projecte innovador
El projecte pel tram nord de la C-16 preveu desdoblar una vintena de quilometres, des de Berga fins a Bagà. De Berga fins a Cercs es preveuen quatre carrils, i de Cercs fins a Malanyeu hi haurà el sistema del tercer carril reversible, que comptarà amb una barrera mòbil, un sistema innovador i pioner a l'Estat espanyol i pràcticament a Europa.
Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. Després, de Malanyeu fins a Bagà, la carretera tornarà a ser de quatre carrils. El projecte suposa una inversió estimada d'uns 178 MEUR.