15
de juny
de
2020, 18:55
Actualitzat:
20:09h
Home de missa és el nou poemari de Gerard Vilardaga (Berga, 1977). La publicació es pot trobar des de la setmana passada a les llibreries i al web de l'editorial Neret.
Gerard Vilardaga ha explicat a NacióBerguedà que aquest és el seu tercer poemari, després de les obres Diumenge (2011) i Dimarts (2014). "Una de les particularitats que té Home de missa és que està dividit en forma de conceptes eucarístics", ha puntualitzat. El poemari està dividit en quatre parts: El cos de Cris, La Sang Meua, La penitència i l'heretge. "He agrupat els meus poemes dels últims anys en aquests conceptes i en el fons tracta de temàtiques universals de la poesia: de l'amor, de la família, de la revolta, de la culpa, entre altres", ha dit Gerard Vilardaga. "Una de les coses que intento transmetre sempre en l'escriptura és també la devoció que tinc per escoltar la gent gran i també dedico un petit apartat en aquest aspecte", ha emfatitzat l'autor berguedà.
"Des que vaig acabar l'últim poemari l'any 2014 fins a l'any passat, tots els poemes que he anat escrivint durant aquest temps, els he volgut incloure a Home de missa", ha dit Vilardaga. Com a curiositat, un dels poemes que inclou Gerard Vilardaga en aquesta obra és Així. Es tracta d'un poema que va donar peu a l'obra de teatre de la Delació, una coproducció teatral del Konvent que està codirigida i interpretada pel mateix Vilardaga, Iris Hinojosa i Manuel Díaz. L'espectacle teatral reflexiona sobre l'acció de delatar partint de la massiva detenció de col·laboradors de la guerrilla llibertària del Berguedà l'any 1949
"Els meus poemes són bastant planers i parlen del que visc al dia a dia, hi plasmo les coses que em preocupen, i no són excessivament retòrics. Gairebé es podria dir que estan a mig camí entre la poesia i la prosa poètica", ha descrit Vilardaga.
"Intento que tinguin una certa musicalitat perquè una de les coses que més m'agraden és poder portar-los a escena, fer-los atractius quan fas un recital o poder-los encabir en una obra de teatre", ha expressat Gerard Vilardaga.
Però d'on ve el títol del poemari? Gerard Vilardaga ha explicat que Home de missa és justament un vers del poema sobre els fets ocorreguts l'any 1949 a Berga. "Vivim en una societat on la religió encara té molt pes, així que vaig pensar que podia utilitzar aquests conceptes que ens trobem cada dia, però que tenim tan assimilats que no hi parem atenció", ha dit.
Gerard Vilardaga és llicenciat en antropologia, fotògraf, diplomat en treball social i educador. La seva primera incursió literària seriosa va ser a Teas+de 30 (Teas, 2008), un assaig sobre el món de l’art en les persones amb discapacitats. Poc després, va aparèixer El Convent del tèxtil: biografies mínimes (Edicions de l’Albí, 2009), un llibre que recull el testimoni de les dones vinculades a una colònia tèxtil del Berguedà. Abans havia treballat en el documental Ciutat abandonada (UB, 2007), una crítica a la Barcelona de la colonització turística; i també ha portat a terme diversos projectes fotogràfics que s’han exposat a diferents indrets del país amb la complicitat del Konvent Punt Zero de Cal Rosal.
L'any 2010 va publicar IB6123 (Editorial Tria, 2010), recull de narrativa heterogènia. Posteriorment, va ser el torn de la poesia amb el poemari Diumenge (Cejeb i Konvent, 2011) i Dimarts (Cejeb i Konvent, 2014).
Ha recitat els seus poemes per teatres, bars, biblioteques i altres indrets. L'últim llibre en el qual va col·laborar és Isanta: 10 anys després (Cejeb, 2016). Forma part de la companyia berguedana Tràfec Teatre amb la qual han rebut diversos premis nacionals i internacions, i els últims anys han estat de gira arreu Europa. Porta a escena els seus projectes més personals amb Iris Hinojosa. El lladruc, li va valer el Premi de teatre de Butxaca de Ciutadella el 2017. Per últim, és col·laborador del Centre d’Art Konvent (Cal Rosal) i cofundador del certamen Al Ras petit Festival.
Gerard Vilardaga ha explicat a NacióBerguedà que aquest és el seu tercer poemari, després de les obres Diumenge (2011) i Dimarts (2014). "Una de les particularitats que té Home de missa és que està dividit en forma de conceptes eucarístics", ha puntualitzat. El poemari està dividit en quatre parts: El cos de Cris, La Sang Meua, La penitència i l'heretge. "He agrupat els meus poemes dels últims anys en aquests conceptes i en el fons tracta de temàtiques universals de la poesia: de l'amor, de la família, de la revolta, de la culpa, entre altres", ha dit Gerard Vilardaga. "Una de les coses que intento transmetre sempre en l'escriptura és també la devoció que tinc per escoltar la gent gran i també dedico un petit apartat en aquest aspecte", ha emfatitzat l'autor berguedà.
"Des que vaig acabar l'últim poemari l'any 2014 fins a l'any passat, tots els poemes que he anat escrivint durant aquest temps, els he volgut incloure a Home de missa", ha dit Vilardaga. Com a curiositat, un dels poemes que inclou Gerard Vilardaga en aquesta obra és Així. Es tracta d'un poema que va donar peu a l'obra de teatre de la Delació, una coproducció teatral del Konvent que està codirigida i interpretada pel mateix Vilardaga, Iris Hinojosa i Manuel Díaz. L'espectacle teatral reflexiona sobre l'acció de delatar partint de la massiva detenció de col·laboradors de la guerrilla llibertària del Berguedà l'any 1949
"Els meus poemes són bastant planers i parlen del que visc al dia a dia, hi plasmo les coses que em preocupen, i no són excessivament retòrics. Gairebé es podria dir que estan a mig camí entre la poesia i la prosa poètica", ha descrit Vilardaga.
"Intento que tinguin una certa musicalitat perquè una de les coses que més m'agraden és poder portar-los a escena, fer-los atractius quan fas un recital o poder-los encabir en una obra de teatre", ha expressat Gerard Vilardaga.
Però d'on ve el títol del poemari? Gerard Vilardaga ha explicat que Home de missa és justament un vers del poema sobre els fets ocorreguts l'any 1949 a Berga. "Vivim en una societat on la religió encara té molt pes, així que vaig pensar que podia utilitzar aquests conceptes que ens trobem cada dia, però que tenim tan assimilats que no hi parem atenció", ha dit.
Gerard Vilardaga és llicenciat en antropologia, fotògraf, diplomat en treball social i educador. La seva primera incursió literària seriosa va ser a Teas+de 30 (Teas, 2008), un assaig sobre el món de l’art en les persones amb discapacitats. Poc després, va aparèixer El Convent del tèxtil: biografies mínimes (Edicions de l’Albí, 2009), un llibre que recull el testimoni de les dones vinculades a una colònia tèxtil del Berguedà. Abans havia treballat en el documental Ciutat abandonada (UB, 2007), una crítica a la Barcelona de la colonització turística; i també ha portat a terme diversos projectes fotogràfics que s’han exposat a diferents indrets del país amb la complicitat del Konvent Punt Zero de Cal Rosal.
L'any 2010 va publicar IB6123 (Editorial Tria, 2010), recull de narrativa heterogènia. Posteriorment, va ser el torn de la poesia amb el poemari Diumenge (Cejeb i Konvent, 2011) i Dimarts (Cejeb i Konvent, 2014).
Ha recitat els seus poemes per teatres, bars, biblioteques i altres indrets. L'últim llibre en el qual va col·laborar és Isanta: 10 anys després (Cejeb, 2016). Forma part de la companyia berguedana Tràfec Teatre amb la qual han rebut diversos premis nacionals i internacions, i els últims anys han estat de gira arreu Europa. Porta a escena els seus projectes més personals amb Iris Hinojosa. El lladruc, li va valer el Premi de teatre de Butxaca de Ciutadella el 2017. Per últim, és col·laborador del Centre d’Art Konvent (Cal Rosal) i cofundador del certamen Al Ras petit Festival.