10
de juliol
de
2021, 11:33
Actualitzat:
11:38h
El berguedà Ignasi Montagut fa 25 anys que treballa a l’empresa familiar Liven, d’on actualment n’és el director d’operacions. És una persona activa i compromesa amb el seu entorn: tant es pot trobar enfilat sobre una bicicleta gaudint del territori, com comercialitzant el vi que ha elaborat amb tres amics amb la voluntat de recuperar vinyes velles del Berguedà.
A més, també està implicat activament en projectes com Òmnium Berguedà o la Universitat d’Estiu de la Natura (UCEN) i aquesta filosofia de vida l’aplica en el seu dia a dia com a directiu de Liven. Justament aquest fet l’ha animat a ser una de les 90 organitzacions que col·labora amb la Fundació Impulsa.
Situada al polígon de la Valldan de Berga, la fàbrica d’aperitius, productes ètnics i tex-mex, juntament amb la fàbrica de crispetes per a microones de Puig-reig, representa el nucli industrial ocupacional més potent de la comarca i distribueix a tot el món.
Liven actualment compta amb més de 250 treballadors i treballadores, té una facturació anual de 60 milions d’euros i la seva evolució ha estat marcada per l’ampliació de l’oferta: van començar amb la venda de snacks de blat de moro i actualment exporten més de 200 productes i estan avançant cap a la producció ecològica.
- Com neix Liven?
- Doncs la veritat és que va ser tot plegat una mica de casualitat, ara fa 30 anys. El meu pare, juntament amb tres socis més tenia una consultoria i van rebre l’encàrrec de fer un projecte d’snacks. Però, quan el van tenir, el client no hi va veure viabilitat i van acabar-lo executant-lo ells. Ubicar la fàbrica a Berga va ser una decisió marcada pels plans de reconversió de la mineria, que oferien ajudes econòmiques importants per a les empreses que s’implantaven a la comarca i generaven llocs de treball on recol·locar els treballadors procedents de les mines de carbó, i també per la comunicació entre Barcelona i Tolosa a través del Túnel del Cadí, així com per la situació geogràfica que oferia el polígon de Berga.
Liven va néixer amb 49 miners i actualment comptem amb més de 250 treballadors i treballadores, i amb el temps hem anat pensant noves línies de negoci i hem anat ampliant l’oferta.
- Actualment sou l’única empresa en el sector que fabrica la gamma completa d’aperitius, productes ètnics i tex-mex i, a més, us posicioneu per la qualitat de la matèria primera amb la qual treballeu. Ens ho pot explicar una mica més?
- Si, normalment els productors de snacks s’especialitzen en un tipus de producte i nosaltres ho fem tot. A més, la integració vertical que tenim amb el blat de moro ens diferencia en el sector, ja que sembrem el nostre blat de moro, i així cobrim tot el cicle. Això no ho fa ningú més a Espanya i crec que a nivell europeu tampoc. Som socis de l’empresa Liven Agro, situada entre els municipis de Monzón i Barbastro, a Osca, i des d’allà es porta tota la part agrícola, de sembra i de cultiu. D’aquesta manera, garantim que el blat de moro que utilitzem és lliure d’organismes genèticament modificats.
- Com es tradueix el compromís de Liven amb les persones i amb l’entorn?
- A Liven ens sentim responsables de la nostra gent i profundament compromesos amb la nostra comunitat. De fet, ara estem treballant molt el tema de les energies renovables i també hem creat la gamma saludable de snacks feta amb base de llegums.
Creiem que el món empresarial no pot romandre indiferent a una realitat social global; les empreses tenim un compromís amb la societat de retornar-li allò que ens dona. Catalunya és un país que té una cultura responsable i compromesa socialment, i nosaltres intentem implicar-nos tant com podem amb la societat a través de la participació en diferents iniciatives. Una de les darreres col·laboracions que creiem molt potent és la que estem fent amb la Fundació Impulsa, acompanyant alumnes amb dificultats socioeconòmiques perquè puguin accedir als estudis de formació professional. En tenir coneixement del projecte, de seguida vam tenir clar que volíem participar-hi.
En primer lloc, pel fet que és un projecte altruista sorgit d’emprenedors de Vic que volen ajudar joves en situació de vulnerabilitat social. I en segon lloc, perquè compartim tots els valors que hi ha al darrere de la Fundació: el projecte en si és molt interessant i el fet de posar en relleu el compromís amb l’educació i obrir noves oportunitats professionals des de l’escola al territori ens sembla vital.
- Entenem que per vosaltres el territori és molt important?
- I tant! No tot passa per l’àrea metropolitana; aquí hi ha molt de talent i a vegades sembla que no en siguem conscients. Impulsa és un projecte de molt alt nivell amb empreses de la comarca, que contribueix a posar en valor la importància d’escampar riquesa arreu del territori. Les administracions haurien d’anar en aquesta línia també: ara amb la COVID-19 s’ha vist perfectament que treballar a comarques et dona una qualitat de vida molt superior i que és important descentralitzar, i la tasca de la Fundació contribueix precisament a aquest fet.
- Comentava abans que la filosofia de Liven us ha portat a liderar i col·laborar en diferents projectes de caire social. Per què creieu que és important la implicació d’empreses com la vostra, arrelades a la zona, en projectes d’aquest tipus?
- Sí, actualment col·laborem amb el Banc dels Aliments, amb la Colònia Vidal i amb el Taller Coloma. Per a nosaltres també és molt important la cultura, i en aquest sentit estem en diferents iniciatives, així com també col·laborem en activitats sense ànim de lucre d’escoles, entitats, etc. Al final el que estem fent és crear comarca i país. No podem estar d’esquenes als projectes socials, perquè a la vida un dels valors importants són les persones. A Liven intentem cuidar molt els nostres treballadors i treballadores, i entenem que això forma part també de la importància de cuidar el futur del país.
En aquesta línia, també ens hem volgut implicar en el projecte que proposa Impulsa, perquè, al final, el jovent i la gent que està estudiant són els que tiraran endavant el país i ajudar-los a tenir inquietuds, a ser desperts, a tenir objectius i, si volen, a acabar sent fins i tot emprenedors, són valors que s’agafen a l’escola. En aquest sentit, penso que Impulsa està fent un treball excepcional, perquè amb l’ajut a la formació d’aquests nois i noies s’està contribuint a mostrar-los que al territori hi ha oportunitats i que no cal marxar-ne. Podem dir que Impulsa està cuidant el futur del país. Perquè, al capdavall, els nois i noies amb els quals treballa són els que tiraran endavant.
- Què diria a les empreses i les institucions del Berguedà que avui dia no formen part del projecte d’Impulsa per animar-los a implicar-s’hi?
- A les empreses que encara no s’han implicat en el projecte els diria que escotin els missatges que transmet el jovent que hi ha participat: els diria: “Escolteu com han viscut l’experiència aquesta canalla, com l’han tirat endavant i, després, reflexioneu-hi!”.
A més, també està implicat activament en projectes com Òmnium Berguedà o la Universitat d’Estiu de la Natura (UCEN) i aquesta filosofia de vida l’aplica en el seu dia a dia com a directiu de Liven. Justament aquest fet l’ha animat a ser una de les 90 organitzacions que col·labora amb la Fundació Impulsa.
Situada al polígon de la Valldan de Berga, la fàbrica d’aperitius, productes ètnics i tex-mex, juntament amb la fàbrica de crispetes per a microones de Puig-reig, representa el nucli industrial ocupacional més potent de la comarca i distribueix a tot el món.
Liven actualment compta amb més de 250 treballadors i treballadores, té una facturació anual de 60 milions d’euros i la seva evolució ha estat marcada per l’ampliació de l’oferta: van començar amb la venda de snacks de blat de moro i actualment exporten més de 200 productes i estan avançant cap a la producció ecològica.
- Com neix Liven?
- Doncs la veritat és que va ser tot plegat una mica de casualitat, ara fa 30 anys. El meu pare, juntament amb tres socis més tenia una consultoria i van rebre l’encàrrec de fer un projecte d’snacks. Però, quan el van tenir, el client no hi va veure viabilitat i van acabar-lo executant-lo ells. Ubicar la fàbrica a Berga va ser una decisió marcada pels plans de reconversió de la mineria, que oferien ajudes econòmiques importants per a les empreses que s’implantaven a la comarca i generaven llocs de treball on recol·locar els treballadors procedents de les mines de carbó, i també per la comunicació entre Barcelona i Tolosa a través del Túnel del Cadí, així com per la situació geogràfica que oferia el polígon de Berga.
Liven va néixer amb 49 miners i actualment comptem amb més de 250 treballadors i treballadores, i amb el temps hem anat pensant noves línies de negoci i hem anat ampliant l’oferta.
"La integració vertical que tenim amb el blat de moro ens diferencia en el sector, ja que sembrem el nostre propi blat de moro, i així cobrim tot el cicle. Això no ho fa ningú més a Espanya."
- Actualment sou l’única empresa en el sector que fabrica la gamma completa d’aperitius, productes ètnics i tex-mex i, a més, us posicioneu per la qualitat de la matèria primera amb la qual treballeu. Ens ho pot explicar una mica més?
- Si, normalment els productors de snacks s’especialitzen en un tipus de producte i nosaltres ho fem tot. A més, la integració vertical que tenim amb el blat de moro ens diferencia en el sector, ja que sembrem el nostre blat de moro, i així cobrim tot el cicle. Això no ho fa ningú més a Espanya i crec que a nivell europeu tampoc. Som socis de l’empresa Liven Agro, situada entre els municipis de Monzón i Barbastro, a Osca, i des d’allà es porta tota la part agrícola, de sembra i de cultiu. D’aquesta manera, garantim que el blat de moro que utilitzem és lliure d’organismes genèticament modificats.
- Com es tradueix el compromís de Liven amb les persones i amb l’entorn?
- A Liven ens sentim responsables de la nostra gent i profundament compromesos amb la nostra comunitat. De fet, ara estem treballant molt el tema de les energies renovables i també hem creat la gamma saludable de snacks feta amb base de llegums.
Creiem que el món empresarial no pot romandre indiferent a una realitat social global; les empreses tenim un compromís amb la societat de retornar-li allò que ens dona. Catalunya és un país que té una cultura responsable i compromesa socialment, i nosaltres intentem implicar-nos tant com podem amb la societat a través de la participació en diferents iniciatives. Una de les darreres col·laboracions que creiem molt potent és la que estem fent amb la Fundació Impulsa, acompanyant alumnes amb dificultats socioeconòmiques perquè puguin accedir als estudis de formació professional. En tenir coneixement del projecte, de seguida vam tenir clar que volíem participar-hi.
En primer lloc, pel fet que és un projecte altruista sorgit d’emprenedors de Vic que volen ajudar joves en situació de vulnerabilitat social. I en segon lloc, perquè compartim tots els valors que hi ha al darrere de la Fundació: el projecte en si és molt interessant i el fet de posar en relleu el compromís amb l’educació i obrir noves oportunitats professionals des de l’escola al territori ens sembla vital.
"Impulsa és un projecte de molt alt nivell amb empreses de la comarca, que contribueix a posar en valor la importància d’escampar riquesa arreu del territori."
- Entenem que per vosaltres el territori és molt important?
- I tant! No tot passa per l’àrea metropolitana; aquí hi ha molt de talent i a vegades sembla que no en siguem conscients. Impulsa és un projecte de molt alt nivell amb empreses de la comarca, que contribueix a posar en valor la importància d’escampar riquesa arreu del territori. Les administracions haurien d’anar en aquesta línia també: ara amb la COVID-19 s’ha vist perfectament que treballar a comarques et dona una qualitat de vida molt superior i que és important descentralitzar, i la tasca de la Fundació contribueix precisament a aquest fet.
"S’està fent un treball excepcional, perquè amb l’ajut a la formació d’aquests nois i noies s’està contribuint a mostrar-los que al territori hi ha oportunitats i que no cal marxar-ne."
- Comentava abans que la filosofia de Liven us ha portat a liderar i col·laborar en diferents projectes de caire social. Per què creieu que és important la implicació d’empreses com la vostra, arrelades a la zona, en projectes d’aquest tipus?
- Sí, actualment col·laborem amb el Banc dels Aliments, amb la Colònia Vidal i amb el Taller Coloma. Per a nosaltres també és molt important la cultura, i en aquest sentit estem en diferents iniciatives, així com també col·laborem en activitats sense ànim de lucre d’escoles, entitats, etc. Al final el que estem fent és crear comarca i país. No podem estar d’esquenes als projectes socials, perquè a la vida un dels valors importants són les persones. A Liven intentem cuidar molt els nostres treballadors i treballadores, i entenem que això forma part també de la importància de cuidar el futur del país.
En aquesta línia, també ens hem volgut implicar en el projecte que proposa Impulsa, perquè, al final, el jovent i la gent que està estudiant són els que tiraran endavant el país i ajudar-los a tenir inquietuds, a ser desperts, a tenir objectius i, si volen, a acabar sent fins i tot emprenedors, són valors que s’agafen a l’escola. En aquest sentit, penso que Impulsa està fent un treball excepcional, perquè amb l’ajut a la formació d’aquests nois i noies s’està contribuint a mostrar-los que al territori hi ha oportunitats i que no cal marxar-ne. Podem dir que Impulsa està cuidant el futur del país. Perquè, al capdavall, els nois i noies amb els quals treballa són els que tiraran endavant.
- Què diria a les empreses i les institucions del Berguedà que avui dia no formen part del projecte d’Impulsa per animar-los a implicar-s’hi?
- A les empreses que encara no s’han implicat en el projecte els diria que escotin els missatges que transmet el jovent que hi ha participat: els diria: “Escolteu com han viscut l’experiència aquesta canalla, com l’han tirat endavant i, després, reflexioneu-hi!”.