La variant de Sagàs arriba a la meitat de la seva execució

El Departament de Territori estima que les obres acabaran durant la primavera de 2025, finalitzant així el traçat de l'Eix del Lluçanès i fent-lo més segur

David Prat comparteix els avenços de l'obra a Sara Costa, Sílvia Triola i Manel Nadal
David Prat comparteix els avenços de l'obra a Sara Costa, Sílvia Triola i Manel Nadal | ACN / Laura Busquets
Redacció
05 de novembre de 2024, 16:25
Actualitzat: 16:27h

Les obres de construcció de la variant de Sagàs han arribat al 50% d'execució. Així ho ha confirmat el secretari de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, en una visita als treballs aquest migdia, confirmant que la previsió és que pugui posar-se a disposició entre la primavera i l'estiu de l'any vinent. L'actuació ha tingut un cost de nou milions d'euros i suposa la culminació de l'Eix del Lluçanès, la via que connecta les comarques del Berguedà, Lluçanès i Osona, a més de dues carreteres primordials per a la mobilitat del conjunt del país: l'Eix Llobregat i l'Eix Transversal.

"L'obra va agafant forma", ha afirmat el director general d'Infraestructures, David Prat, que ha subratllat que permetrà descongestionar el trànsit actual. De fet, els treballs volen donar resposta a les demandes dels municipis de la zona, com Sagàs i Santa Maria de Merlès, amb els quals s'ha coordinat el projecte en la recerca d'acords per a un traçat més segur pels residents de les masies que connecten directament amb l'actual traçat de la C-62. "Millorarà molt la vida dels veïns de Sagàs, perquè separarem el trànsit: els veïns passaran per la carretera antiga i la resta, els que vagin de Berga a Vic, per la nova", ha destacat Prat.

Des dels consistoris berguedans, han coincidit amb el responsable d'Infraestructures. "És un tram perillós perquè s'hi corre i també hi passen vehicles agraris", ha recordat l'alcaldessa de Sagàs, Sílvia Triola, apuntant que ara els residents als habitatges disseminats de la zona guanyen en seguretat. Per part de l'Ajuntament de Santa Maria de Merlès, la batllessa, Sara Costa, ha demanat al Departament de Territori que repensi la intersecció de la C-62 amb el seu municipi, pel fet que l'actual mitja rotonda "és un punt amb poca visibilitat, els cotxes passen a molta velocitat i no volem que sigui un punt conflictiu". Així, des de la corporació demanen als responsables que estudiïn possibles solucions.  

Més seguretat també pels conductors

Més enllà de l'afectació sobre el nucli de Sagàs i el seu veïnat, la posada en marxa d'aquest nou traçat, en paral·lel a l'actual, suposa un pas endavant en matèria de seguretat viària. La nova via tindrà una longitud d’uns 2,8 quilòmetres i una amplada de 10 metres. Estarà conformada per dos carrils, un per cada sentit de la circulació, a més de vorals exteriors i un separador de fluxos central. Per tant, millora notablement el tram actual, de 6 metres d'ample i sense vorals. 

El projecte inclou la formació de tres interseccions a nivell (amb tercer carril central de girs): una amb la carretera BV-4346  i dues amb l’actual carretera C-62. Així mateix, es preveu la formació de dos passos inferiors per donar continuïtat a camins i que també serviran com a passos de fauna, i un altre pas superior que doni accés a l’Ajuntament de Sagàs. "Serà una carretera molt segura", ha incidit Nadal.

Les obres van donar el tret de sortida el gener de 2024. Fins al moment, s’ha executat la major part del moviment de terres, s’han desviat serveis afectats i s’han construït els passos inferiors. D'aquesta manera, es preveu que els treballs puguin finalitzar a la primavera del 2025, i que els vehicles hi puguin circular en l'impàs entre aquesta estació i l'estiu.