Societat

Oriol Brutau: «Volem crear sinergies entre els emprenedors catalans amb una visió global de país»

L'Ajuntament de Barcelona es reserva el dret de compra a 47 finques d'aquesta part del Raval | L'objectiu és destinar els immobles a habitatge social | A la zona hi ha problemes de convivència a causa de prostitució, delinqüència i pobresa

ARA A PORTADA

Publicat el 07 de novembre de 2023 a les 14:35
L'Ajuntament de Barcelona es reserva el dret de comprar totes les finques de l'illa Robador del Raval, és a dir, l'àrea formada pels carrers d'en Robador, Sant Ramon i Espalter, un àmbit polèmic i degradat per l'existència de delinqüència, prostitució i pobresa. Aquest dimecres, la regidora del districte de Ciutat Vella, Gala Pin, ha informat de l'ampliació del dret a tanteig i retracte per part de l’Àrea de Conservació i Rehabilitació de Sant Ramon i Robador a totes les finques, ampliant així les disposicions de l'anterior equip de govern, que actualment mantenia el dret sobre 4 finques. L'objectiu del consistori és dedicar les finques a habitatge públic. En declaracions als mitjans, la regidora ha assegurat que aquesta mesura permetrà "augmentar el parc d'habitatge social i millorar la convivència al barri".

El dret de tanteig, regulat per Decret llei de mesures urgents en matèria d’habitatge de la Generalitat, atorga als ajuntaments la capacitat de reservar-se el dret prioritari a adquirir qualsevol immoble que es posi a la venda en una determinada zona. És a dir, que en cas que el propietari d'una finca la vulgui posar a la venda, té l'obligació d'informar l'ajuntament, que tindrà capacitat preferent de comprar-la a preu de mercat. Per la seva banda, el dret de retracte atorga el dret d'adquisició preferent sobre una cosa ja venuda, en les mateixes condicions del contracte de compravenda efectuat. Precisament, en aplicació d'aquests drets les administracions públiques tenen possibilitat d'adquirir un important parc d'immobles actualment en mans de les entitats financeres. Per tant l'ampliació del dret per part de l'Ajuntament no suposa la compra immediata, sinó que estableix la prioritat del consistori en cas que el propietari vulgui vendre.

Ja hi havia set finques subjectes al dret

Pel que fa al cas del Raval, l'actuació completa la iniciativa engegada l’any 2011 quan es va decretar que 7 finques d’aquesta zona quedaven subjectes a aquest dret. D’aquestes, el consistori ja n’ha adquirit tres per a la seva directa rehabilitació. En total, aquests tres edificis generen 27 nous habitatges públics. Les finques són: Sant Ramon, 6; Sant Ramon, 1, i Robador, 25. A més, es van adquirir en aquesta mateixa zona altres tres finques senceres, tot i no estar subjectes al dret de tanteig i retracte.

La situació actual d’aquestes 6 finques municipals que es destinaran a habitatge públic és la següent: En 2 d'elles -Sant Ramon, 6 i Robador 35-37- ja s’han finalitzat les obres i properament es farà el lliurament de les claus als adjudicataris; Sant Ramon, 1, està en obres i es preveu la seva finalització a finals de 2016; Robador, 43, està pendent d’inici de les obres un cop s’ha finalitzat la redacció del projecte de rehabilitació; i en 2 finques més -Robador, 25, i Robador, 27- s’han iniciat els treballs de redacció dels projectes.

Ampliació a 47 finques més

Amb l'ampliació seran 47 finques més les que es veuran subjectes al dret de tanteig i retracte per part del consistori. L’àmbit de l’Àrea de Conservació i Rehabilitació està format per un total de 62 finques. D’aquestes, l’Ajuntament de Barcelona ja és propietari d’11 edificis, que suposen un total de 125 habitatges, i que són: els números 3, 17, 25, 27, 35-37 i 43 de Robador; i les finques 1, 6, 11, 11b i 21 de Sant Ramon.

A més, s’ha iniciat el procés d’expropiació de la finca de Robador, 33. Cal tenir en compte que l’Ajuntament també és propietari d’un habitatge a Robador, 14; 5 habitatges del número 21 de Robador; 1 habitatge de Sant Ramon, 27; i 4 habitatges a Espalter, 10.

Evitar moviments especulatius

El districte espera que amb aquesta mesura, a banda de possibilitar la compra, s'evitin moviments especulatius o que els immobles es destinin a usos diferents a l’habitatge permanent i habitual, a més de garantir el destí de les finques a polítiques socials d’habitatge tot incrementant el parc d’habitatge públic de la ciutat. En el cas que l’Ajuntament no estigui en disposició d’adquirir la finca, el dret de tanteig i retracte permet que l’administració pública tingui coneixement de les compra-vendes que es realitzen, de manera que es facilita fer un seguiment de l’immoble.

Aquesta iniciativa es presentarà com a mesura de govern en el proper consell plenari del districte de Ciutat Vella amb la previsió d'aprovar-la inicialment per comissió de govern de l’Ajuntament de Barcelona durant el mes de gener.