«Fenomen Fotollibre», l'art extraordinari de la fotografia impresa

L'exposició es pot veure al CCCB fins al 27 d’agost i compta amb més de 500 obres

L'exposició «Fenomen Fotollibre», al CCCB fins al 27 d'agost
L'exposició «Fenomen Fotollibre», al CCCB fins al 27 d'agost | Eva Domínguez
23 d'agost de 2017, 12:00
Actualitzat: 12:21h
Poc es podia esperar l'autor del primer fotollibre –un catàleg de pans– que uns quants anys després allò seria objecte de museu, d'estudi i de valoració artística. La realitat dels nostres temps ens diu que els fotollibres s'han convertit en un dels grans fenòmens de la contemporaneïtat. Un fenomen que, curiosament, ha esclatat paral·lelament al gran bullici de l'era digital, conservant la seva singularitat com objecte i com a format únic, amb un component que va més enllà de l'obra d'art i de la vivència.
 
Situats en una posició central en la fotografia contemporània, els fotollibres són part de la manera que tenim de veure i d'entendre el món, tant aquell que observem globalment, com el més íntim. L'experiència reuneix en ella mateixa diversos estímuls, ja siguin memorialístics, periodístics, emocionals o intel·lectuals. Això és el que mostra, de manera molt entenedora, l'exposició Fenomen Fotollibre, que es pot veure al CCCB fins al 27 d’agost. Amb les vitrines com a fil conductor, la senzillesa de la mostra ens permet gaudir del contacte directe amb els objectes exposats, els fotollibres.
 

Imatge de l'exposició «Fenomen Fotollibre» Foto: Eva Domínguez


Un "relat en imatges" de més de 500 objectes

N'hi ha de robustos, dúctils, minúsculs o enormes. N'hi ha que són una baula més d'un pensament polític, i n'hi ha que són, simplement, un exercici de bellesa i contemplació. En total, són més de 500 objectes, amb obres que van de Ródtxenko, William Klein i Robert Frank fins als fotollibres japonesos, els pioners d’aquest gran fenomen. També s'hi poden veure els millors exemplars de la col·lecció particular del fotògraf Martin Parr, com també una secció dedicada a la denúncia i la propaganda, que reuneix els dissenys més radicals.

"Un fotollibre és un relat en imatges. Passar les seves pàgines és com veure una pel·lícula o llegir una novel·la", assegura Horacio Fernández, fotògraf i comissari d'una exposició que té la voluntat d'aprofundir "en el repte que suposa exposar un exemplar d'aquestes característiques fent ús de diversos sistemes interactius que permetin recórrer i experimentar el llibre i la fotografia a partir d’enfocaments molt diversos". Per apropar el fotollibre a un públic ampli, la mostra recorre a diversos dispositius i tecnologies digitals, com ara el vídeo i les pantalles tàctils, juntament amb zones de lectura i un seguit d'activitats paral·leles.
 

Exposició «Fenomen Fotollibre» Foto: Eva Domínguez


Estructurada en 7 seccions

Fenomen Fotollibre està estructurada en set seccions temàtiques. Sis d'elles es troben al CCCB i la setena a Foto Colectania –nova seu ubicada al passeig de Picasso–. El recorregut passa per: La visió del col·leccionista. Els millors fotollibres segons Martin Parr; Llibres de propaganda versus llibres de protesta; Reading New York. Un PhotoBookStudy sobre Life is Good & Good for You in New York, de William Klein; Cinc aspectes dels fotollibres japonesos; Pràctiques contemporànies + Fotollibres contemporanis (Estació Beta); Fascinacions i fracassos; i Labiblioteca és el museu (a Foto Colectania).

Noms com Manuel Álvarez Bravo, Gabriel Cualladó i Henri Cartier-Bresson són presents a la mostra, així com les darreres propostes de reconeguts artistes contemporanis que han aportat una visió genuïna al mitjà, com Laia Abril o Vivian Sassen, tot oferint als assistents una precisa radiografia de quins són els processos de creació d'un exemplar. En l'actualitat, es produeixen més llibres de fotografies que mai, i aquests es compren, es venen, s’intercanvien i es col·leccionen, en plena vitalitat.
 

Exposició Fotollibre Foto: Eva Domínguez