L'historiador britànic Paul Preston ha lliurat a l'Arxiu Montserrat Tarradellas i Macià del monestir de Poblet un important fons documental que s'afegeix al que ja hi té dipositat. Ha estat la quarta remesa, amb un conjunt de llibres que sumen ja més de 4.000 als que ja té a Poblet, així com milers de documents. El gruix correspon a cartes, articles publicats i documentació de corresponsals estrangers durant la Guerra Civil. És el material que va ser la base per escriure el llibre Idealistes sota les bales. És un dels fons que l'historiador considera més importants en la seva producció.
[noticia]213327[/noticia]
Preston va entregar el seu fons a l'Arxiu Tarradellas, que reuneix el fruit de 50 anys de recerca. La cessió i la primera remesa de documentació es va produir l'any 2015 en un acte al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona. El fons incloïa inicialment 2.800 llibres, que ara ja superen els 4.000 i caixes de material amb manuscrits, notes, correspondència amb altres investigadors
En el fons tramès hi ha documentació també sobre el feixisme italià, un altre dels seus objectes d'estudi. S'hi poden trobar igualment alguns objectes personals, com la primera toga de doctor que va obtenir en una universitat espanyola, i alguns guardons rebuts al llarg de la seva trajectòria.
Professor de la London School of Economics, Preston és especialista en franquisme i Guerra Civil, i autor de Franco: Caudillo de España, considerada una de les biografies més completes del dictador. Doctor en Història per la Universitat d'Oxford, va ser professor de diverses universitats, com la de Reading, on va impartir entre 1973 i 1991, i amb posterioritat al Queen Mary College de la Universitat de Londres, abans de passar a la London School of Economics.
Com a hispanista, la seva producció és abassegadora i se'l situa en el nucli més brillant dels científics britànics especialitzats en la història d'Espanya, com Ian Gibson i Hugh Thomas. Sovint se l'ha contraposat a un historiador com Stanley Payne, un altre acadèmic de prestigi però amb una visió conservadora de la Guerra Civil.
L'Arxiu Tarradellas amplia el fons documental de l'historiador Paul Preston
Cultura
La part més destacada del material aplega documentació de corresponsals estrangers durant la Guerra Civil espanyola
- La sala de l'Arxiu Montserrat Tarradellas que aplega el fons Preston. | Arxiu Montserrat Tarradellas i Macià -
- | Arxiu Montserrat Tarradellas i Macià
ARA A PORTADA
-
Societat Prohibit el fum a les terrasses i els anuncis de cigarretes electròniques: les claus de la nova llei antitabac Marc Orts i Cussó
-
Energia Catalunya, molt lluny de la sobirania elèctrica: el 84% del consum depèn de l'exterior Arnau Urgell i Vidal
-
-
Política Barcelona, Girona i Amposta: triple manifestació independentista per la Diada Lluís Girona Boffi
-
Política Després del Mundial, un altre procés? Semblances i diferències entre el 2010 i el 2026 Oriol March
Publicat el
20 de desembre de 2020 a
les 17:47
Actualitzat el
20 de desembre de 2020 a les
19:05
Et pot interessar
-
Cultura
La pregària de Lluís Gavaldà (Els Pets) a «Sant Leo Messi»: «Fes un últim miracle pel poble català»
-
Cultura
«No n'hi ha prou amb depilar-nos o tenir la regla cada mes? A la merda el tint»
-
Cultura
El català, entre les onze primeres llengües d'un catàleg mundial de 62 milions d'edicions
-
Cultura
Coses del juliol (i II)
-
Cultura
Patufet, on ets
-
Cultura
Mor l'escriptor barceloní Luis Goytisolo, autor d'«Antagonía» i acadèmic de la RAE
