Tots els camins portaven a Roma però tothom oblida com va caure en decadència la gran capital de l'imperi. La nova pel·lícula d'Alfonso Cuarón és un homenatge al cinema i un dels millors títols de l'any, a més de ser una joia de la cultura cinematogràfica mexicana. Un film fet amb la cura, el tacte i la calma d'un pintor que no té gens de pressa per construir la seva obra, carregar-la de detalls, silencis i intimitats.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ZSI2VLwPFWw[/youtube]
El director mexicà ens trasllada a Mèxic D.F de 1970, a una casa de classe mitjana-alta, on ens trobem dues dones indígenes mexicanes que són les serventes d'una família. La pel·lícula se centra en la Cleo, la més estimada pels quatre nens de la família, servicial i eficient amb tot el que se li demana. Cuarón -ho va confessar ell- ret homenatge a les dones que el van criar durant la seva infància.
Tots els horaris de Roma, que només es pot veure a Catalunya al Cinema Verdi de Barcelona (està disponible a Netflix, qui ha estat productora)
Roma no és una pel·lícula convencional. L'escenografia és en blanc i negre i els moviments de càmera, totalment horitzontals durant tota la projecció, posicionen l'espectador a l'altura de ser un ciutadà més, un observador, un veí, fins i tot un espia, en les vides convencionals i quotidianes dels protagonistes. La cura amb la qual Cuarón ens regala Roma es fa palesa amb una fotografia mil·limètrica -el mateix director és qui lidera aquest apartat en la producció, que és senzillament espectacular- i un guió carregat de silencis, de poques paraules, però que esdevenen les justes i necessàries -Cuarón és l'únic guionista- per a dues hores de metratge.
És un estil de cinema carregat de bellesa, de simbolismes i d'un llenguatge cinematogràfic que crearà escola. L'última pel·lícula de Cuarón va ser la trepidant i asfixiant Gravity -on una astronauta ha de salvar la vida intentant tornar a la Terra- i el mexicà torna a la gran pantalla enlluernant amb la pausa, la calma i els moments carregats de puresa. Roma és íntima, és preciosa i és una carta personal regalada al públic. Cuarón homenatja el cinema fet a Mèxic o d'un compatriota mexicà, amb tocs que recorden a Iñarritu (certes escenes surrealistes dignes de Birdman o El Renacido) com a l'obra mestra de Luís Buñuel, Los Olvidados (per la càrrega de denúncia del seu país).
Els espectadors ens traslladem al personatge de Cleo. Vivim els seus silencis, els seus moments, el seu patiment, la seva dedicació gairebé religiosa al seu "deure", que és la casa i la família. Entremig, Cuarón ens posa de manifest el racisme intrínsec que ha viscut Mèxic amb els seus indígenes. Ens ensenya la diferència de classes, explícita en molts dels àmbits de la societat del país centreamericà. I ens explica les lluites estudiantils, esclafades amb bales i sang, per un règim construït a base d'homes sense cervell i ridículs.
Roma és un poema cinematogràfic cap a les dones: solitàries, oblidades, silenciades i sense cap altaveu. Apoderades, vives, lluitadores i carregades d'amor, les dones de Roma empenyen la pel·lícula cap a un zenit. Poden caure imperis, països, ciutats i famílies. Però l'amor de veritat és impossible de vèncer. I no entén de raça, creença ni condició.
Les dones silenciades i oblidades
"Roma", la nova pel·lícula d'Alfonso Cuarón, està feta amb cura, carregada de bellesa i convertint-se en un poema cinematogràfic excel·lent
ARA A PORTADA
-
-
La crisi al PSOE sacseja la Moncloa: Yolanda Díaz exigeix a Sánchez un «canvi profund» al govern espanyol Redacció
-
L'UCO escorcolla organismes vinculats a Hisenda i Transició Ecològica pel cas de Leire Díez Redacció
-
-
Es pot escapar un virus del laboratori? L'IRTA-CReSA nega que les obres ho hagin facilitat Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 11 de desembre de 2018 a les 22:30
Et pot interessar
-
Cultura
El Mago Pop compra els drets de «Mar i cel» a Dagoll Dagom
-
Cultura
Robe Iniesta, el filòsof darrere la guitarra elèctrica que va canviar el rock amb Extremoduro
-
Cultura
Mor Robe Iniesta, cantant d'Extremoduro, als 63 anys
-
Cultura
«No ens agradem a les fotos perquè el problema el tenim en com ens mirem»
-
Cultura
Barcelona tanca una Fira Internacional del Llibre d'«èxit» a Guadalajara amb més de 950.000 visitants
-
Cultura
Seqüeles franquistes en el català: «Som en camí de ser un dialecte»
