Acord a Seat per suavitzar l'ERO

Afectarà de manera temporal a un màxim de 427 treballadors de la fàbrica de Martorell

Publicat el 23 de juliol de 2013 a les 07:17
La direcció i els sindicats de Seat han tancat l'acord definitiu de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal per a 427 treballadors, 144 menys dels inicialment previstos, dues setmanes després d'iniciar les negociacions. La mesura s'aplicarà de forma rotativa a partir del setembre i anirà augmentant de forma progressiva fins el desembre en funció de les previsions de producció sense superar però els 427 acomiadaments temporals diaris. L'acord, signat aquest dilluns al vespre després de més de set hores de reunió, manté les previsions de tancar puntualment dues línies de producció durant aquest any i el vinent, i introdueix millores socials per als afectats com cursos d'anglès o alemany.

Segons la companyia, l'acord permetrà "ajustar la producció de Seat a les necessitats del mercat" a més de "minimitzar els efectes de l'expedient" sobre els treballadors que finalment estiguin afectats, ha destacat en declaracions als mitjans de comunicació durant un recés de la reunió el responsable de Relacions Laborals i Planificació de Seat, Juan Sànchez.

En aquest sentit, el representant de la companyia ha volgut agrair als representants sindicals el seu esforç i voluntat per fer possible l'acord. "Han mostrat la seva responsabilitat per la viabilitat de l'empresa", ha afegit. La companyia va anunciar l'ERO temporal el 8 de juliol com a mesura per ajustar la plantilla a les necessitats de producció des de després de l'estiu i fins a final d'any, després d'haver esgotat les mesures de flexibilitat previstes en el conveni col·lectiu.

Satisfacció dels sindicats

També la representació dels sindicats han mostrat la seva satisfacció per l'acord que "garanteix l'ocupació futura de la companyia", ha dit el president el comitè d'empresa a Martorell, Matias Carnero, referint-se especialment a la "complexitat" que passa el sector en l'actual situació de crisi. També ell ha volgut agrair públicament a la direcció "no haver fet ús de la reforma laboral" i tancar un acord que satisfà a totes dues parts.

L'ERO temporal podrà afectar un màxim de 427 treballadors

Carnero també s'ha mostrat satisfet per haver aconseguit un acord que rebaixa el nombre final d'afectats per l'expedient. Així finalment, l'ERO s'aplicarà de forma rotativa i progressiva entre setembre i desembre d'aquest any i podrà afectar a un màxim de 427 treballadors diaris de la planta de Martorell. 144 menys dels incialment anunciats, gràcies a la recol·locació d'aquests en les línies de producció de les plantes de la Zona Franca, de la mateixa Seat i de Gearbox, del Prat de Llobregat.

Tant empresa com sindicats però han avançat que aquest xifra d'afectats podria finalment ser encara inferior, ja que s'anirà ajustant a les previsions de producció. És a dir, començarà amb aprximadament la meitat d'afectats el setembre, per anar augmentant progressivament amb el pas de les setmanes. Segons els sindicats, el proper llançament del nou Seat Leon familiar que es començarà a produir a Martorell a partir de la propera tardor, permetrà rebaixar encara més la xifra màxima d'afectats de manera que el desembre el topall màxim podria quedar-se en entre 60 i 70 persones menys.

Finalment i pel que fa a l'ajust de la plantilla, l'acord manté la previsió de tancar provisional dues línies de producció de la factoria de Martorell. En concret, la previsió és aturar durant 16 dies a finals d'aquest any la línia de muntatge del Q3 i l'Exceo -model que Seat deixa l'any vinent de produir- i on hi treballen 2.800 empleats. I durant el 2014, fer una segona aturada puntual de 35 dies de la línia que produeix el Seat Leon i que afecta 3.800 treballadors més.

Millores del pla social

Finalment, l'acord signat aquest dilluns entre empresa i sindicats incorpora millores socials pels treballadors afectats per l'ERO. L 'empresa complementarà la prestació d'atur fins al 100% del salari a aquells treballadors que optin voluntàriament a fer formació. Aquesta anirà a càrrec de l'empresa i a més d'oferir matèries tècniques vinculades al sector de l'automoció inclourà, per primera vegada, la possibilitat de optar a fer cursos online d'anglès o alemany. Els treballadors que no s'acullin a la formació, la companyia els complementarà fins el 80% del seu salari.