
Les noves tecnologies estan fent trontollar les bases de la societat post-industrial coneguda fins ara. Si les empreses hoteleres estan en peu de guerra en contra el portal Airbnb.es, ara és el sector del taxi el que projecta les seves ires contra una nova aplicació per a mòbils, Uber, a la que acusen de competència deslleial i de fomentar l'intrusisme en el sector. I, per aquest motiu, les diverses organitzacions que representen el sector del taxi català i espanyol s'han declarat en vaga aquest dimecres, 11 de juny. I taxistes coneixedors dels preparatius de la vaga asseguren a Nació Digital que la jornada es preveu "moguda".
Tot i que, a Catalunya, la Generalitat ha obert un expedient informatiu a l'empresa nord-americana -implementada en unes 80 ciutats de 34 països d'arreu del món-, el sector veu necessari fer evident el seu rebuig mitjançant una aturada de 24 hores.
L'aplicació posa en contacte algú que té cotxe i que es desplaça des del punt X al punt Y amb algú altre que no en té, però que vol realitzar el mateix trajecte. I, si coincideixen, el segon paga al primer una quantitat de diners determinada, per la qual Uber n'ingressa una comissió.

A més, els taxistes catalans i espanyols denuncien "la passivitat que mostren les administracions públiques enfront a les denúncies contínues" que asseguren que han presentat. Concretament, asseguren que s'han queixat a Hisenda, Foment i Ocupació, sense resposta. I es lamenten que els conductors i els usuaris d'Uber eludeixen pagar cap mena de llicència o d'impost de circulació, que vulneren la legislació general sobre transport de viatgers i que no necessàriament compleixen els requisits mínims de seguretat per als passatgers.
Brussel·les s'ho mira amb distància
El sector del taxi té la vista posada en Brussel·les, que ha prohibit el funcionament d'Uber per la via judicial. En canvi, les institucions comunitàries miren de treure ferro a la denúncia. La comissària d'Agenda Digital Neelie Kroes ha deixat clara aquest dimarts la seva postura: "Uber no és l'enemic dels taxistes." I hi ha afegit: "Les vagues no solucionen res."
Kroes ha assegurat que és contrària a prohibir els serveis de transport en vehicles compartits per particulars com és Uber, afegint-hi que "és una innovació que no desapareixerà fent xantatge". "És el moment perquè els taxis, reguladors i responsables d'Uber s'asseguin a dialogar", afirma la comissària.
"Ningú no diu que els conductors d'Uber no han de pagar impostos i seguir les normes i protegir els consumidors, però prohibir Uber no els dóna l'oportunitat de fer les coses bé", encara ha afegit.