Els pagesos tornen a Barcelona per reclamar «mesures estructurals»: «Així no ens podem guanyar la vida»

Economia

Unió de Pagesos exigeix gasoil professional per abaratir costos i acabar amb una política agrària feta de "pedaços": "És el moment de dir prou"

Publicat el 14 d’octubre de 2026 a les 13:48
Actualitzat el 14 d’octubre de 2026 a les 17:00

Desenes de tractors han arribat aquest dimecres al migdia al centre de Barcelona per reclamar "mesures estructurals" per salvar un sector que està "contra les cordes". Els pagesos han marxat des de diferents punts d'arreu del país fins a la capital catalana i s'han plantat davant del departament d'Agricultura, a la Gran Via, després de passar per la delegació del govern espanyol. El sector agrícola reclama un gasoil professional i acabar amb una política agrària que consideren que està feta "pedaços". "Necessitem mesures estructurals que facin que la pagesia professional sigui un sector essencial i estratègic del país", ha reclamat la coordinadora nacional d'Unió de Pagesos, Raquel Serrat. La protesta acabarà a la plaça Sant Jaume.

Segons Unió de Pagesos, són més de 1.000 persones les que s'han mobilitzat aquest dimecres fins a Barcelona, on està previst que en total hi arribin 200 tractors. Serrat ha reclamat solucions a "totes les administracions" per fer front a una crisi que assegura que és "insostenible". "Estem disposats a no afluixar, és el moment de dir prou", ha dit.

Àngel Martí és un dels pagesos que aquesta matinada ha conduït nou hores per venir des de Gandesa fins a Barcelona, que lamenta en declaracions a Nació que el sector està "més malament que mai". "Ja se sabia que és un sector que sempre ha estat perjudicat, però mai s'havia arribat al nivell que estem ara", explica. Martí assegura que els "costos de producció són molt elevats" i que, per contra, els pagesos venen els seus productes "a un preu cada cop més barat".

En la mateixa línia, Joan Vidal, pagès de Sant Martí de Nous, de l'Anoia, es queixa que "després de dos anys de reivindicacions, el sector està cada dia pitjor". Sobre la manca de pagesos joves, Martí lamenta que "si les coses no canvien, no entrarà ningú" perquè no és una professió sostenible: "Així no ens podem guanyar la vida". En la mateixa línia, Vidal afegeix que "de pagesos joves només en queden quatre". "Venim a la ciutat a recordar a la gent que quan plegui l'últim pagès nosaltres seguirem menjant, però llavors la gent de la ciutat haurà de pagar un preu dels aliments molt més car", conclou.

UP planteja una col·laboració entre Consum i Agricultura

Per la seva banda, la coordinadora nacional d'Unió de Pagesos ha recordat que les tensions geopolítiques i les adversitats climàtiques "extremes i freqüents" estan situant la pagesia i el conjunt de la societat en una situació de "vulnerabilitat". En concret, en una atenció als mitjans, ha destacat que cal treballar per la "sobirania alimentària bàsica" i ha demanat que cal aplicar bé la llei de la cadena alimentària, fent controls ferms d'entrades de productes a les duanes, com també augmentant les inspeccions que pot fer l'Agència Catalana de Consum.

En aquest sentit, Unió de Pagesos assegura que és conscient dels pocs recursos que té Consum, i planteja que hi hagi una col·laboració entre aquest departament i Agricultura per comptar amb el personal necessari per fer més inspeccions. Així mateix, Serrat ha dit que cal un etiquetatge correcte dels productes, perquè els consumidors sàpiguen "què implica comprar una cosa o altra". 

Ordeig aposta pel diàleg

Davant la nova jornada de mobilitzacions del sector, el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, aposta per escoltar, dialogar i establir mesures tant d’urgència com de caràcter estructural. Ha recordat que s’està treballant en el marc de la taula agrària per definir “amb precisió” cultius, percentatges d’afectació, i zones del territori per decidir “barems de compensació” i ha insistit que ja s'han mobilitzat 170 milions d'euros en els darrers tres mesos a través de "mesures pactades".

El conseller també ha puntualitzat que la represa de les protestes arriba després d'un estiu marcat per temperatures extremes, una sequera de caràcter històric i un increment notable dels costos de producció i dels preus que “asfixien” l’activitat agroalimentària. Són complicacions “sobrevingudes” pel context geopolític global marcat per les guerres que han encarit l’energia, els fertilitzants i el gasoil agrari, una situació que s’afegeix a la caiguda dels preus d’alguns productes a causa de les importacions exteriors, com és el cas del raïm.

Illa demana a Brussel·les ajudes extraordinàries

Per la seva banda, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha demanat a la Comissió Europea que mobilitzi ajudes extraordinàries de la reserva agrícola comunitària pels agricultors i ramaders. En una reunió al Palrament Europeu, a Brussel·les, el cap de l'executiu català ha traslladat als eurodiputats les "preocupacions" de la pagesia i ha reclamat que es "mobilitzi" i "reforci" el fons agrícola "per proporcionar ajuts extraordinaris als agricultors i ramaders que pateixen la caiguda dels preus, l’increment dels costos i la pèrdua de rendibilitat de les explotacions".

Junqueras dona suport als pagesos

El president d'ERC, Oriol Junqueras, ha expressat el seu suport al sector agrícola, que assegura que "ha de poder viure de la seva feina". En aquest sentit, ha manifestat que està a favor de "totes les seves demandes": "preus justos, ajuts davant l’augment de costos, menys burocràcia i protecció de la terra agrària". Alhora, ha assegurat que defensar la pagesia és "defensar el present i el futur del nostre país".

Escull Nació com la teva font preferida de Google