Iberia multiplica per deu els ajuts públics que ha rebut Spanair

La companyia espanyola de bandera controla Vueling, candidata a ocupar l'espai de Spanair a l'aeroport del Prat

Publicat el 30 de gener de 2012 a les 17:22
Avió d'Iberia a l'aeroport madrileny de Barajas. Foto: Alex Castellá / Flickr

Una xifra oblidada: entre 1996 i 1999 l'Estat va invertir 1.362 milions d'euros en reestructurar Iberia, una companyia que, any rere any, havia presentat un balanç de fortes pèrdues. Aquesta inversió -de proporcions insòlites- va servir, entre d'altres coses, per a què Iberia es replantegés les seves rutes i les concentrés en l'aeroport de Barajas. Cal recordar que Spanair només ha rebut 140 milions d'euros en diner públic, una desena part d'Iberia, companyia actualment controlada des de Caja Madrid.

A partir d'aquí, l'any 2001 la companyia espanyola de bandera va deixar d'operar el seu vol directe a Nova York, l'únic intercontinental que mantenia des de l'aeroport d'El Prat. I posteriorment es van anar retirant totes les connexions, fins i tot les europees, deixant només el Pont Aeri per tal d'aportar més passatgers a Barajas.

El següent pas va ser la creació d'una filial de low-cost, Clicair, que després es va fusionar amb Vueling. Iberia, d'aquesta manera, passa a controlar indirectament un 46 per cent de les accions de la companyia resultant. Tots aquests moviments es van fer simultàniament a la gestió de Josep Piqué a diversos ministeris, entre ells els d'Indústria i Exteriors. A hores d'ara, Piqué és, precisament, el màxim responsable de Vueling. Piqué ha fet diverses manifestacions contradictòries al llarg del temps sobre les possibilitats de convertir El Prat en un aeroport connectat amb el món.