El nou sistema de facturació d'Hisenda ja té data. El govern espanyol ha ajornat novament la seva implementació fins al 6 d'octubre de 2028 perquè l'obligatorietat del nou sistema coincideixi amb l'entrada en vigor de la factura electrònica obligatòria. L'objectiu del Verifactu, com es coneix popularment, és estandarditzar els registres de facturació i lluitar contra el frau fiscal. La patronal CECOT ha assegurat que el nou calendari d'implantació "aporta seguretat jurídica i facilita la planificació de les adaptacions tecnològiques i organitzatives".
Fins al canvi d'aquest dilluns, l'entrada obligatòria del sistema Verifactu estava prevista per l'1 de gener del 2027 per a empreses declarants de l'impost sobre societats, mentre que la data era l'1 de juliol del 2027 per a la resta d'obligats tributaris. L'objectiu de l'ajornament és "afavorir la màxima convergència possible entre els sistemes de facturació electrònica i el reglament de sistemes informàtics de facturació (Verifactu), tant des del punt de vista normatiu com tècnic".
Un cop feta l'alineació de calendaris d'implantació, el Ministeri d'Hisenda diu que també abordarà una modificació per aconseguir la convergència dels àmbits d'aplicació d'alguns aspectes tècnics de la normativa vigent tenint en compte els futurs requisits derivats de la normativa europea ViDA. El nou calendari -remarca la CECOT- permetrà que les empreses planifiquin "de manera més eficient les adaptacions tecnològiques i organitzatives que hauran d'afrontar durant els pròxims anys".
Els avantatges del nou sistema
A partir de l'octubre de 2028, si els nous terminis es mantenen, els programes de facturació hauran d'estar adaptats per tal que, per cada factura que s'emeti, es generi un registre. Amb aquesta petjada digital, el govern espanyol vol evitar alteracions i pràctiques opaques, així com millorar l'accés a les dades fiscals de les empreses.
Amb Verifactu, tots aquests processos es fan de manera automàtica i el registre s'envia directament a l'Agència Tributària, de manera que la responsable de guardar-lo passa a ser l'administració pública. Si bé els algunes patronals com la CEOE i, sobretot, associacions d'autònoms han mostrat el seu malestar per la manca d'informació tècnica i denuncien que suposarà un increment dels costos operatius, tot i que l'aplicació és gratuïta.
Quines empreses l'han de fer servir?
A partir del 2027, milions de pimes i autònoms estaran obligades a emetre les factures a través del programari certificat, generant un registre únic, inalterable i traçable. Concretament, hauran de fer servir Verificatu les pimes i autònoms que ja empren altres programaris per fer la facturació, mentre que encara es desconeix quan ho hauran de fer la resta que encara facturen a ma o amb Word o Excel.

