
El bon comportament de les exportacions han permès a Seat tancar el 2011 amb un resultat de -232 milions d'euros, un 30% menys de pèrdues que l'exercici anterior (-330 milions), malgrat que continua sent l'única filial del grup Volskwagen amb resultat negatiu. Seat va entregar l'any passat 350.009 vehicles a tot el món, un 3,1% més respecte el 2010. La caiguda del consum al mercat espanyol (-19,4%), s'ha compensat amb les exportacions, que han crescut un 11,4% més respecte el 2010 i que suposen ja el 80% del total de les vendes. Alemanya (20,9%), França (14,6%), el Regne Unit (9,6%) i Itàlia (6,5%), van ser els mercats on més va créixer la marca, segons ha explicat el seu president, James Muir.
El 2012, objectiu Xina
El principal objectiu de Seat per aquest 2012 és el desembarcament a la Xina, país on estant ja presents totes les filials del grup. La marca espanyola compta ja amb vuit concessionaris propis oberts en vuit de les "principals ciutats xineses" i preveu finalitzar l'any amb un total de 15. A banda però, ja té en perspectiva fins a 45 "bones inversions" més al país que la companyia estudiarà segons com evolucionin les seves vendes i ingressos al país asiàtic. EL nostre objectiu és desenvolupar una xarxa comercial "pas a pas", ha explicat en la roda de premsa de presentació dels resultats anual, Muir.
La companyia es planteja per aquest any, començar a exportar a la Xina els models dels Seat Leon i Ibiza, els dos fabricats i exportats des de la planta de Martorell. Aquest és "la primera fase", ha dit el president de Seat, que considera que de cara al 2012, Seat estarà "en condicions" de plantejar-se el debat de fabricar directament a la Xina, que seria la "fase dos", si es compleixen els objectius previstos. "Tenim clar que la consolidació a la Xina passa per fabricar al propi mercat", ha afegit Muir.
Desembarcar al mercat xinès és una de les vies en l'aposta per la internacionalització que farà Seat aquest 2012. Durant l'any, també preveuen potenciar més la seva presència en el mercat rus, el mexicà, el seu principal mercat a Amèrica Llatina i al nord d'Àfrica.
De fet la companyia ha registrat aquest 2011 un resultats creixent en tots aquests territoris. A l'Europa de l'Est i Amèrica Llatina, els ingressos per vendes van créixer el un 3,3% i un 5,4%, respectivament. Mentre que al Nord d'Àfrica, Seat va assolir creixements de dos dígits, concretament del 31,2%, als mercats d'Algèria, el Marroc i Tunísia, on els percentatges del 2011 ja s'estan superant en només els dos primers mesos de l'any.
De moment, Seat seguirà concentrant-se en aquests mercats estrangers, juntament amb l'Europa central, on el 2011 ha registrat un 42,2% més d'ingressos per vendes, sumant els resultats en els mercats de Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit, i deixarà altres mercats emergents com Brasil o la Índia per almenys d'aquí a tres anys, ha explicat Muir. Hem de seguir "fent els deures" a Europa però "sembrar les llavors" també fora per ampliar l'activitat de la companyia i els seus resultats al "mercat global", ha reiterat en diverses ocasions el president de la companyia.
Llançament de quatre nous vehicles
Per aquest 2012 Seat preveu la "major ofensiva" en productes "de la seva història". En total es presentaran quatre nous models, un per trimestre. El nou utilitari Mii en cinc portes -que ja es va llançar l'estiu passat- i el nou Seat Ibiza - "icona" de Seat que incorporà com a novetat en el segment la tecnologia de llums LED-, que ja es poden trobar al concessionari. Així com el nou Toledo, que Muir presenta com "el retorn de la llegenda" per després de l'estiu, que es fabricarà a la seu de Skoda a la República Txeca. Finalment, per a finals d'any, està previst la presentació del nou Leon, que la companyia vol equiparar en vendes a l'Ibiza, amb unes 200.000 unitats l'any.
Amb els nous llançaments -els models Ibiza i Leon (que es començarà a fabricar aquesta tardor) produïts a Martorell- i amb l'inici aquest 2011, també a la planta catalana, de la fabricació del nou Audi Q3, la fàbrica de Seat a Martorell estarà en poc temps treballant al cent per cent de la seva capacitat. Aquest fet però no fa plantejar, de moment, a la companyia, la possibilitat de necessitar més centres de producció externs per absorbir la producció de possibles puntes de demanda de vehicles de la marca, malgrat que de cara al 2013, es preveu començar a fabricar el nou Leon tres portes i el familiar.
Nou conveni col·lectiu
I en cas contrari, tampoc preveuen haver de dur a terme expedients de regulació d'ocupació temporal per ajustar la plantilla a baixades de producció. Tot el contrari, creuen que l'empresa podrà ajustar-se a partir de les actuals mesures de flexibilitat incloses al nou conveni col·lectiu que va signar amb els representants sindicals el 2011.
Precisament, el president de la companyia s'ha referit amb elogis cap a tots els membres del comitè d'empresa de Seat per la "valentia" i el "coratge" per donar suport a un acord que es convertirà en "referència", ha afegit Muir, perquè ofereix major flexibilitat i competitivitat a la companyia, dins i fora del grup Volskwagen. El nou conveni inclou també, per primera vegada, una part del salari dels treballadors vinculat a una paga per objectius personals i vinculats als resultats de Seat.
Actualment Seat compta amb una plantilla de 11.394 treballadors i treballadores. Al llarg del 2011, i en bona part gràcies a la posada en marxa d'un nou taller per a la fabricació del Q3, Seat va incorporar un milers de nou empleats, el que suposa un increment del 10%.
Avís a proveïdors
Durant la presentació dels resultats,Holger Kintscher, vicepresident de Finances i Organització de Seat, ha aprofitat per fer un avís als proveïdors catalans, molts dels quals "se sustenten" gràcies a la marca espanyola, perquè no abaixin la guàrdia en competitivitat, tant pel que fa al preu com a la qualitat dels seus productes. Seat compra actualment el 60% dels materials i components que necessita per fabricar els vehicles a empreses proveïdores de l'entorn de Martorell i el 40% l'importa de l'estranger. Però "això pot canviar en qualsevol moment", ha avisat Kintscher.
En aquest sentit, l'objectiu de Seat és continuar aprofitant l'oferta dels proveïdors de proximitat però no descarta aprofitar també les "sinergies" del grup Volskwagen, sobretot quan sigui necessari fer grans volums d'abastiment. "Cal treballar dur perquè la competència és gran i estem comprant a tot el món", ha destacat un altre membre de l'equip directiu.
Resultats positius pel 2013
Muir ha valorat de forma positiva els resultats de la companyia del 2011 perquè estan en el camí, ha dit, d'assolir números positius l'any 2013. La companyia té aquesta data marcada per deixar enrere els números i vermells i registrar un "benefici modest". "Estem progressant, malgrat ser un camí llarg i difícil de transformació", ha expressat, tot assegurant en diverses ocasions que la companyia està treballant amb una estratègia a llarg termini que demostra l'aposta de Seat i del grup Volskwagen per Espanya, Catalunya i Martorell.