El sector audiovisual català ha facturat un 14% més aquest any i ja genera un volum de negoci equivalent al 3% del PIB de Catalunya. Així ho detalla un estudi presentat aquest dilluns per Acció en col·laboració amb el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya. L’ecosistema de l’audiovisual va generar uns ingressos de més de 8.500 euros i va donar feina a gairebé 42.000 persones. El creixement de la facturació va ser molt superior al del total d’empreses, que es va situar en 4.161 (+4%), fet que indica que les companyies estan creixent. El Govern ha atribuït part de l’increment a la fira audiovisual Integrated Systems Europe (ISE) que la setmana que celebra la cinquena edició a la capital catalana.
Des de l’any en què es va celebrar la primera edició a Barcelona, el 2021, el nombre d’empreses audiovisuals ha crescut un 15%. D’altra banda, les companyies del sector audiovisual que ja estaven implantades prèviament a la celebració d’aquest esdeveniment a Catalunya han vist créixer la seva facturació un 30% entre el 2021 i el 2023. El director general de la fira, Mike Blackman, ha detallat que aquest any l'impacte econòmic de la fira pot ser un 20% superior al de l'any passat, quan va assolir els 468 milions d'euros.
L’estudi El sector audiovisual a Catalunya posa de manifest la importància estratègica del sector, que arrossega un creixement del 13% de treballadors, arribant gairebé als 42.000 ocupats i d’un 4% més d’empreses, fins a les 4.100. “Creixem més en nombre de facturació que en empresa, això vol dir que ens engreixem, que les empreses que tenim creixen i sobretot en serveis de producció”, ha dit el secretari d’Empresa i Competitivitat, Jaume Baró.
Les dades reflecteixen “un sector madur” on el 62% de les companyies tenen més de 10 anys de vida. Aquestes empreses amb més trajectòria donen feina a més del 81% dels empleats del sector. A més, hi ha un ecosistema d’start-ups que s’ha duplicat en els últims cinc anys fins a les 335 empreses emergents.
“Tenim un sector bastant equilibrat, ens entra nova saba al sector, però es manté una base estable”, ha dit Baró, que ha considerat que es pot parlar de “bona salut” del sector dient que “si hi ha talent, entren noves start-ups i les empreses es mantenen i creixent després de més de 10 anys”.
Es tracta d'un àmbit molt concentrat a l'entorn de Barcelona, ja que l'àrea metropolitana reuneix el 87% de les empreses. Més de la meitat s'ubiquen a la capital catalana (56%).
Producció virtual
Dins de la cadena de valor del sector, el desenvolupament i la producció audiovisual copen més de la meitat de la facturació total a Catalunya, per davant de la difusió de marca -és a dir comunicació i publicitat de les producicons (36%)- i la distribució per canal, els espais de distribució i exhibició offline i online (13%)
En aquest sentit, el president del Clúster de l’Audiovisual, Miquel Rutllant, ha destacat el potencial de la producció virtual -des de la realitat virtual i augmentada passant pel mapping i projeccions d'immersives- en el creixement del sector i ha demanat a les institucions que hi apostin. Precisament, un dels reptes que ha assenyalat Rutllant és l'adaptació davant de "tecnologies que canvien constantment" i que requereixen una inversió elevada.
"Hem de redefinir els rols, les funcions, les maneres de treballar que tenen les persones del sector davant dels avenços tecnològics. Estem parlant de canviar i no de destruir perquè és un sector que creix al ritme del 14%", ha detallat Rutllant. Entre altres objectius del sector, també ha anomenat l'atracció de capital i d'empreses estrangeres, que ha remarcat que no veuen com una "competència" sinó com un "enriquiment".
L'estudi també fa referència a l'ecosistema audiovisual destacant diversos projectes que poden fer créixer la indústria: el Catalunya Media City, el Parc Audiovisual de Catalunya de Terrassa o les 18 universitats que formen en comunicació audiovisual. En aquest sentit, el president del Clúster ha demanat a les administracions que apostin per situar en aquestes infraestructures els equipaments més novedosos perquè tot tipus d'empreses puguin fer-los servir.