Territori rebaixarà el preu del bitllet als usuaris habituals del tren

El conseller Santi Vila també es compromet a estudiar un augment de les freqüències de pas entre Vic i Ripoll en una reunió amb alcaldes d'Osona i el Ripollès

Pere Pratdesaba/Arnau Urgell
01 de novembre de 2013
Pas a nivell de Ripoll.
Pas a nivell de Ripoll. | Adrià Costa
Santi Vila, escoltant les explicacions de l'alcalde de Torelló, Santi Vivet, en la reunió a Barcelona aquest dijous a la tarda. Foto: @jordicasals

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, s’ha compromès a estudiar una possible bonificació de tarifes per als usuaris habituals de la línia 3 de Rodalies, de Barcelona a Puigcerdà, i a tenir preparada una proposta abans de final d’any. També ha assegurat que treballarà amb Adif per tal de millorar l’estat de les estacions i desencallar el projecte de desdoblament. Per últim, el seu Departament impulsarà un estudi per analitzar la possibilitat d’augmentar les freqüències del tren entre Vic i Ripoll.

Són les principals conclusions de la reunió de treball que aquest dimecres a la tarda es va celebrar a Barcelona. Santi Vila va rebre una delegació d’alcaldes d’Osona i del Ripollès, que li va exposar les seves queixes per la situació de la línia i li va fer arribar tot un seguit de reivindicacions. A la trobada hi van assistir Pere Prat, Elisabet Ferreres, Rosa Vestit, Santi Vivet i Miquel Arisa, alcaldes de Manlleu, Montesquiu, Sant Quirze de Besora, Torelló i Centelles respectivament; el regidor de Torelló Jordi Casals; el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca; i el regidor de Ripoll i diputat al Parlament de Catalunya, Xavier Cima.

Els alcaldes van reclamar la integració tarifària a Rodalies fins a Ripoll, la qual cosa suposaria un estalvi de diners per als usuaris i, de retruc, facilitaria l'ús d'altres modes de transport públic. Per exemple un bitllet integrat permetria baixar amb tren des de la comarca fins a Barcelona i, posteriorment, agafar el metro sense un sobrecost afegit. El projecte està en desenvolupament per tot Catalunya però no es preveu que sigui una realitat fins al 2014 o el 2015. Mentrestant, el titular de Territori es va comprometre a presentar abans d'acabar aquest any una proposta de bonificació per als usuaris que utilitzen la línia amb més freqüència. Cal recordar que, per exemple, un abonament mensual Ripoll-Barcelona té un preu de 180 euros.

Els alcaldes també es van queixar per l’estat deplorable d’algunes estacions com la de Manlleu, Sant Quirze de Besora o Vic, on des de l’incendi no hi ha serveis ni bar. Vila traslladarà aquestes queixes a Adif, per tal que es compleixin “uns miníms”. Per això, proposarà una reunió de caràcter monogràfic on s’estudiarà cas per cas, amb les possibles solucions en cada una de les estacions.

El desdoblament, encallat

La delegació osonenca i ripollès va mostrar al conseller la seva decepció per la poca sensibilitat de l’Estat espanyol, que no només no ha dedicat ni un sol euro al desdoblament de la línia 3 de Rodalies sinó que ha fet desaparèixer la partida dels pressupostos generals del 2014, tal com ja va informar aquest diari. El projecte ha rebut una segona gerra d’aigua freda en els darrers dies, ja que semblava que s’hauria pogut reactivar amb la candidatura dels Jocs Olímpics d’Hivern 2022, que impulsava l’alcalde de Barcelona Xavier Trias i que finalment es van descartar.

En aquest marc, Vila va prendre nous compromisos davant dels alcaldes. El conseller, segons explica el diputat Xavier Cima, va assegurar que utilitzarà la "màxima capacitat d'influència" per convèncer el govern espanyol perquè tanqui definitivament el projecte informatiu i redacti el constructiu i la declaració d’impacte ambiental, tot, abans d’acabar la legislatura. Un cop estiguin enllestits aquests documents ja es podrien començar les obres, en cas que hi hagués el finançament i la voluntat política corresponent.

El projecte de desdoblament només contempla el tram fins a Vic. Per a la part de la línia fins a Ripoll, Vila creu que es podria millorar el servei augmentant la freqüència de pas. En aquests moments, en un dia laboral normal, Vic disposa de 56 combois a Barcelona, en els dos sentits de la marxa, mentre que Ripoll només en té 32 i, per tant, la capacitat de la infraestructura permet augmentar el nombre d'expedicions. El Departament de Territori realitzarà un estudi per analitzar aquesta possibilitat que forma part de les seves competències de gestió i tindria un cost relativament assumible.

Els alcaldes, tot i reconèixer les limitacions de maniobra que té el conseller, van sortir força satisfets de la reunió. “No tenim cap solució a la mà, però veiem que s’està treballant, que s’estan fent els deures”, va explicar a Osona.com Rosa Vestit, en sortir de la trobada. “Ara només ens resta esperar”, va afegir.
 Els usuaris habituals del tren pagaran menys. Foto: Adrià Costa