Els nous trens de Rodalies entraran en funcionament el 2025, d’aquí a un any i mig. Així ho han anunciat aquest dijous la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president de Renfe, Raúl Blanco, en una visita a la planta d’Alstom, responsable de fabricar part d’aquests nous combois. En referència a les exigències de la Generalitat del traspàs del servei, Blanco ha insistit a defensar que “Renfe ha estat, és i serà l’operador ferroviari líder a Catalunya”.
Dels nous trens encarregats per Renfe per renovar la flota de Rodalies, una part els assumeix Stadler, una altra els contrueix CAF i una altra també ha estat encarregada a la planta vallesana d'Alstom. Són 201 combois fets a Santa Perpètua, dels quals 49 es destinaran a la xarxa catalana, mentre la resta aniran al servei de Cercanías. La previsió del fabricant i de Renfe és que durant tot el 2024 puguin superar el procés de proves i homologació, per tal d’entrar en servei a principis del 2025. S’expediran mensualment en lots de quatre unitats.
La ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, s’ha felicitat de la renovació de la flota: “La inversió en nous trens és una realitat que no és abstracte, sinó immediata”. Sánchez ha assenyalat que l’adquisició dels combois “reverteix un dèficit d'inversió” provinent dels governs del PP. “Ara capgirem la situació”, ha asseverat, reiterant novament “l’esforç” del ministeri en infraestructures ferroviàries “com mai s’havia fet abans”.
Les característiques dels trens
Segons han detallat aquest dijous els responsables d’Alstom i Renfe, els nous combois estan dissenyats per garantir l'accés a persones amb capacitat reduïda, de manera que tots els accessos són a nivell d’andana. Al mateix temps, tenen més portes que els trens actuals, fet que garanteix “més eficiencia en la càrrega i descàrrega de passatgers”, ha ressaltat Blanco, que ha remarcat l’increment de capacitat: si ara els Rodalies traslladen entre 600 i 700 viatgers, els nous trens tenen capacitat per a 900.
Així seran els nous trens de Rodalies que començaran a circular el 2025 https://t.co/k4hDi4L11R pic.twitter.com/nsiuLuOC2M
— NacióDigital (@naciodigital) June 15, 2023
També són combois preparats per circular en doble composició, de manera que en hora punta es preveuen capacitats de fins a 1.800 persones. En la línia dels dissenys ja presentats a Stadler, es preveu més espai per a bicicletes i cotxets infantils, endolls USB i connexió wifi.
L’operadora començarà a canviar els trens més antics, que tenen entre 20 i més de 30 anys, i que operen principalment a l’R2 i als serveis regionals de Tarragona i Terres de l’Ebre. I, a mesura que avanci el desplegament dels nous trens, se n’incorporaran a totes les línies “on sigui necessari”. Quan culmini la implantació d’aquest nou model, Renfe calcula que hi haurà en circulació 315 combois.
[plantillavirals]