La Faber fa un salt qualitatiu amb la residència sobre innovació pedagògica

Fins al 25 d'abril disset persones expertes d'arreu del món, reclamades ja per les universitats catalanes per a compartir els seus projectes i experiències, exploraran els nous corrents pedagògics del segle XXI i repensaran com ha de ser l’escola del futur

Durant la presentació, d'esquerra a dreta:  Ange Fitzgerald, Sheelag Daniels-Mayes, Pep Berga i Mary Birson.
Durant la presentació, d'esquerra a dreta: Ange Fitzgerald, Sheelag Daniels-Mayes, Pep Berga i Mary Birson. | Xavier Borràs.
11 d'abril de 2018, 11:27
Actualitzat: 13 d'abril, 9:38h
"Salt qualitatiu", ha dit orgullós per la feina feta el director de la Faber –la Residència d’Arts, Ciències i Humanitats de Catalunya a Olot–, Francesc Serés. L'escriptor saidinés fincat a la Garrotxa s'ha expressat així des del cor durant la presentació de la darrera residència d'aquest curs, la que es dedica a la innovació pedagògica, i que porta a la comarca fins el 25 d'abril a disset persones expertes d'arreu del món, reclamades ja per les universitats catalanes, per a compartir els seus projectes i experiències i per a explorar els nous corrents pedagògics del segle XXI i repensar com ha de ser l’escola del futur. Aquest salt que la Faber fa per a tot el país des d'Olot també té a veure amb com s'aborda el coneixement, íntim i personal, de les persones expertes, i com es comparteix i s'escampa arreu.

Serés ha estat acompanyat pel regidor de Cultura i Benestar de l'Ajuntament d'Olot, Pep Berga –veritable impulsor d'aquest projecte iniciat ara fa dos anys–, i per tres expertes: Sheelag Daniels-Mayes, professora i investigadora en educació d’aborígens i indígenes de Sydney (Austràlia) –que fa recerca sobre estratègies i respostes als sistemes educatius racialitzats preexistents que, a Austràlia, han estat sotmesos a dos segles de colonització–; Mary K. Brison, degana superior associada i professora a la Facultat d'Educació de la Universitat de British Columbia (Canadà), que durant la seva estada farà una conferència pública i, també, un taller públic sobre un conte digital com a forma innovadora d’intervenció pedagògica en educació contra el càncer –la seva recerca (Cancer’s Margins) sobre el càncer s’ha publicat en català, anglès i francès–; i, Ange Fitzgerald, professora associada a l’Escola d’Educació de Mestres i Infantesa a la Universitat del Sud de Queensland (Austràlia), que en la seva estada a Faber es dedicarà a desenvolupar retrats de professors de postgrau per captar-ne les experiències viscudes durant un any de manera històrica (aquests retrats seran la base d’una sèrie de capítols de llibres basats en les entrevistes en profunditat i revistes setmanals de vídeo).
 

El regidor de Cultura, Pep Berga, escolta atentament Mary Bryson, professora del Departament d'Ensenyament de Llengües i Lletres a la Facultat d'Educació de la Universitat de British Columbia. Foto: Xavier Borràs.


Durant la presentació d'aquesta nova residència, Pep Berga ha destacat la importància de fer aquesta sobre innovació pedagògica –una demanda provinent del sector educatiu de la ciutat–, ja que "tenir l'oportunitat de conèixer quins projectes es treballen en països com el Canadà o Austràlia no té preu", especialment pel fet que són països punters en aquest camp del coneixement.

De les universitats als tallers i conferències públiques

Fins ara ja s'han fet diverses activitats adreçades a estudiants i professorat de la UAB, la UdG i la UVIC. P. Taylor Webb, professor  associat  del  Departament  d'Estudis  d'Educació  de  la  Universitat  de  British   Columbia   (Canadà),  va fer un seminari al CEHIC (a la UAB) sobre la política educativa, les  biologies  i la  política  de la  pròpia  vida  i un altre a la UVIC. Janice Stewart, senior instructor i presidenta d'Estudis Crítics de Sexualitat i càtedra de Postgrau de  l'Institut  de  Gènere, Ètnia, Sexualitat i Justícia Social de la Facultat de Lletres de la Universitat de British Columbia, i Mary Bryson, que ja hem esmentat més amunt, van fer conferències adreçades a estudiants i professorat en el marc d'unes jornades sobre l'educació a la UdG; la primera sobre jocs i educació i la segona sobre desigualtats, LGTB i salut en l'educació. l Jennie Schaeffer, doctora especialitzada en el disseny participatiu i mètodes d'innovació a la Universitat de Malardalen, a Suècia, ha explicat a un grup de professors de la UdG com repensar els espais educatius a infantil i primària.

Salt qualitatiu, doncs, a tots els nivells. "Tenim l'honor de comptar amb una qualitat professional i personal molt elevada; aquesta estada representa un salt qualitatiu per a Faber, ja que quan vam obrir les portes el que volíem aconseguir era precisament el que hem aconseguit amb aquesta residencia", ha afirmat Francesc Serés.
 
En els dies vinents hi ha organitzades trobades amb professionals de l'àmbit de l'educació i la pedagogia interessats en els residents. Finalment, del 24 al 27 d'abril hi haurà quatre conferències obertes al públic en general (cal inscripció prèvia i les places són limitades). Les residents que faran les conferències seran Pilar Cataño, gerent de projecte d'educació, pedagoga i professora, que parlarà sobre si l'art pot canviar la nostra manera d'actuar i com modelen la nostra existència les arts visuals?; Roxanna Pastor, especialista en primera infància, oferirà un taller vivencial; Charo Altable, professora de pedagogia terapèutica, psicoterapeuta i experta en educació i gènere, que parlarà sobre la prevenció de la violència entre iguals i la violència de gènere mitjançant l'educació emocional, i Heike Freire, formadora, educadora, assessora i referent mundial en matèria de pedagogia verda, que parlarà sobre la connexió amb la natura, la seva influència en el desenvolupament i l'aprenentatge.
Arxivat a